Friday, May 30, 2008

اعتصاب گسترده كارگران كوره پزخانه ها در ارومیه و قرچك

حدود ٣ هزار نفر از كارگران ٦٠ كوره آجرپزی ارومیه در اعتراض به سطح پائین دستمزدها از صبح روز ٦ خردادماه دست به اعتصاب زده و خواهان افزایش دستمزدهای خود شدند و امروز کارگران ٢٠ کوره آجرپزی دیگر به آنها ملحق شدند. كارگران در حال حاضر به ازای هر هزار آجر ٩۵٠٠ تومان دستمزد دریافت می كنند و خواهان افزایش دریافتی خود به ١٥ هزار تومان هستند. یك كارگر از ساعت ٤ صبح تا ٧ بعد ازظهر در یك شیفت كاری ١۵ ساعته مداوم، حدود ٢ هزار آجر در روز تولید میكند. كارفرماها هیچگونه توجهی به خواست كارگران نكرده اند و كارگران در مقابل دفتر كارفرما دست به تجمع زدند. پلیس ١١٠ علیه کارگران وارد عمل شده و کارگران را تهدید به بازداشت كرده است. كارگران مصمم اند تا رسیدن به خواست افزایش دستمزد، به اعتصاب خود ادامه دهند.

طبق گزارش اتحادیه کارگران آزاد ایران، کارفرمایان در نشست با نمایندگان کارگران تنها به افزایش ٥٠٠ تومان رضایت دادند و کارگران از پذیرش این پیشنهاد خودداری کرده و به اعتصاب ادامه میدهند. طبق این گزارش در جریان این نشست کارفرما به یکی از نمایندگان کارگران گفت باید بساطت را جمع کنی و از اینجا بروی. کارگران چنان متحدانه درمقابل تهدید کارفرما ایستادند که کارفرما بلافاصله عقب نشست. کارگران دسته جمعی مقابل دفتر کارفرما رفتند و اعلام کردند اگر این رفیقمان از اینجا برود همه با او خواهیم رفت و بدینطریق به کارفرما حالی کردند که دوره این دیکتاتوربازی ها گذشته است. کارفرمایان همچنین تلاش کردند با گماردن نگهبان درمقابل هر کوره پزخانه مانع ارتباط کارگران کوره پزخانه های مختلف با یکدیگر شوند که اعتراض متحد کارگران، از این اقدام نیز عقب نشستند.

بنا به خبر دیگری كه روز ٨ خردادماه منتشر گردیده بود، بیش از ٨٠٠ كارگر ٣٠ كوره آجرپزی قرچك نیز در اعتراض به پائین بودن دستمزدهای خود، دوهفته است در اعتصاب به سر میبرند.

حزب كمونیست كارگری از اعتصاب كارگران كوره پزخانه های ارومیه و قرچك حمایت می كند و دخالت پلیس سرکوبگر جمهوری اسلامی را شدیدا محکوم میکند. حزب همه مردم و كارگران ارومیه و قرچك و مناطق دور و بر این مراكز را به حمایت گسترده از این كارگران فرامی خواند. اعتصاب حق مسلم كارگران است. با دستمزدی كه این كارگران دریافت می كنند، زندگی هیچ انسانی نمی گذرد. حزب همه كارگران را برای مبارزه برای افزایش دستمزدها تا سطح یك زندگی انسانی و مرفه فرامی خواند.

آزادی، برابری، حكومت كارگری
مرگ بر جمهوری اسلامی
زنده باد جمهوری سوسیالیستی

حزب كمونیست كارگری ایران
٩ خرداد ١٣٨٧، ٢٩ مه ٢٠٠٨

No comments: