Thursday, May 15, 2008

برگزاری مجمع عمومی کارگران نساجی کردستان و تشکيل شورای کارخانه

بنا به خبر منتشره توسط "اتحاديه آزاد کارگران ايران" روز شنبه ۲۱ ارديبهشت ۸۷ مجمع عمومی کارگران نساجی کردستان برگزار شد و کارگران به بررسی مشکلات خود پرداختند. در اين مجمع کارگران اقدام به تشکيل شورای کارگری کارخانه نمودند و طوماری را به اداره کار سنندج تحويل دادند که خواهان به ثبت رسيدن شورای کارگری در کارخانه شده است.
در اين خبر همچنين اشاره شده که کارفرمای نساجی کردستان از ساعت ۱۱ صبح روز ۱۶ ارديبهشت تمامی دستگاههای توليدی کارخانه را خاموش کرد و به کارگران اعلام نمود که بدليل نبود نقدينگی قادر به تهيه مواد خام نيست. کارگران از نيمه فروردين سال جاری تاکنون دستمزدی دريافت نکرده اند و عليرغم عدم توليد کارگران تمامی شيفتها هر روز به کارخانه ميروند و پس از پايان ساعت کاری به منازلشان برميگردند. قرار است استانداری به مشکل نقدينگی کارفرما رسيدگی کند و درصورت حل مشکل از اواخر خرداد کارخانه شروع به کار خواهد کرد. نساجی کردستان در حال حاضر دارای ۲۰۰ کارگر است.

سرمايه داران و دولت آنها برای سر باز زدن از پرداخت بموقع حقوق کارگران از جمله به کمبود نقدينگی اشاره ميکنند و نهادهای دولتی همچون استانداری و امثال آن ماهها کارگران را سر ميدوانند. اما کارگران که از اساس نقدينگی ای ندارند و حقوقشان هم پرداخت نميشود و تا اواخر خرداد هم قرار است بلاتکليف باشند آنگاه برای کرايه خانه و پول آب و برق و تلفن و ابتدائی ترين مايحتاج زندگی خود بايد چکار کنند؟ آيا نهادهای دولتی و صاحبان کالاهای مصرفی کارگران و شرکتهای دولتی آب و برق و تلفن از کارگران قبول ميکنند که کارگر بدليل نداشتن نقدينگی قبض هايشان را پرداخت نکنند و پول مايحتاج روزانه و کرايه خانه را نپردازند؟ و بالاخره چرا استانداری که قرار است مشکل نقدينگی کارفرما را حل کند فورا حقوق کارگران را از همان منابعی که در اختيار دارد پرداخت نميکند که فرزندان کارگران گرسنه نمانند؟ حقوق کارگران بايد فورا پرداخت شود. کارگران مسئول کمبود نقدينگی کارفرما نيستند، کار کرده اند و حقوق ناچيزشان را نميتوانند با تاخير دريافت کنند. سرمايه دارن حريص و دولت در مقابل کارگران مسئول هستند و بايد جوابگو باشند. قدرت اتحاد و همبستگی کارگران و پشتيبانی مردم زحمتکش از مبارزه کارگران فقط ميتواند سرمايه داران و دولت آنها را وادار به رعايت حقوق کارگران بکند.
ما ضمن تبريك به كارگران نساجی كردستان برای برگزاری مجمع عمومی كارگران اين كارخانه همه كارگران ديگر مراكز كارگری را به برگزاری منظم مجمع عمومی فرا ميخوانيم. قدرت كارگران در اتحاد و تشكلشان است. تشكيل مجمع عمومی كارگران به منظور تصميم گيری برای گرفتن حقوق كارگران يكی از ابزارهای عملی و ممكن برای متشكل شدن و متحد ماندن است.

کميته کردستان حزب کمونيست کارگری ايران
۲۴ اريبهشت ۱۳۸۷ – ۱۳ مه ۲۰۰۸

No comments: