Friday, May 2, 2008

علیرغم حکومت پلیسی، اول ماه مه در سنندج سرخ برگزار شد!

اخباری از برگزاری اول مه در شهرهای کردستان




اول مه در سنندج
طبق گزارشی كه اتحادیه آزاد كارگران ایران منتشر كرده است امروز پنجشنبه اول ماه مه 2008، بنا به فراخوان این اتحادیه مراسم اول ماه مه در سنندج با شرکت بیش از یکصد نفر از کارگران کارخانه های این شهر برگزار شد. این گزارش همچنین یادآوری كرده است: این مراسم بدلیل فشارهای موجود بر روی اعضای اتحادیه و فضای امنیتی ایجاد شده در روزهای گذشته، در بیرون از شهر سنندج برگزار گردید. علاوه بر روزهای گذشته، صبح امروز نیز نیروهای امنیتی با مسئولین اتحادیه تماس گرفته و اعلام کرده بودند چنانچه مراسم در داخل شهر برگزار شود مورد حمله نیرهای انتظامی و امنیتی قرار خواهد گرفت.
در ادامه این گزارش آمده است: این مراسم در ساعت 16 با یک دقیقه سکوت به یاد جانباختگان طبقه کارگر آغاز شد. سپس حسن زارعی، صدیق کریمی، سلام شیخی و فایق کیخسروی از اعضای هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران در مورد اول ماه مه، فعالیتهای اتحادیه آزاد کارگران ایران و جایگاه مبارزات کارگری در ایران و همبستگی های بین المللی با کارگران ایران به ایراد سخنرانی پرداخته و هر کدام زوایای مختلفی از این مسائل را مورد بحث قرار دادند. سپس قطعنامه اتحادیه آزاد کارگران ایران به مناسبت اول ماه مه توسط خالد سواری نایب رییس هیات مدیره اتحادیه قرائت شد که شرکت کنندگان در مراسم با کف زدنهای پیاپی، بندهای قطعنامه را مورد تایید قرار دادند.این مراسم در میان شور و حال وصف ناپذیر کارگران حاضر در مراسم در ساعت 17 خاتمه پیدا کرد.

مراسم دوم در سنندج
صبح روز 12 اردیبهشت 1387 مراسم دیگری در سنندج برگزار شد كه یكی از شركت كنندگان این مراسم چنین گزارش داده است:
ساعت ١٠ صبح در چهار راه خیابان سيروس مراسم روز کارگر با حضور دهها نفر از فعالین كارگری به فراخوان کميته برگزارى اول مه برگزار شد. كارگران با سر دادن شعارهای: "اول ماه مه روز جهانى کارگر گرامى باد، زنده باد جنبش مجمع عمومى کارگران، و کارگر٬ معلم٬ دانشجو٬ اتحاد اتحاد" مراسم را آغاز كردند با وجود اینكه این مراسم فقط 20 دقیقه طول كشید اما نیروهای امنیتی رژیم اسلامی تا كنون سه نفر به اسامی: غالب حسينی، شیوا خيرآبادى وسوسن رازانى را دستگیر كرده اند.

همزمان با این مراسمها فعالین كارگری و اتحادیه آزاد كارگران ایران با جمع آوری امضا و تومار خواهان آزادی همكار خود شیث امانی شدند. جمع آوری امضا همچنان ادامه دارد.
در این دو مراسم دو قطعنامه خوانده شد كه در انتهای این اطلاعیه می آیند.

مریوان:
همزمان با جنب و جوش اول مه در شهر سنندج، در شهر مریوان هم مراسمی به مناسبت روز جهانی كارگر در یكی از محلات شهر به اسم سبزه میدان مریوان در ساعت ٧ عصر برگزار شد. در این مراسم فعالین با پخش شیرینی و نصب پلاكارد، مراسم را شروع كردند و با پخش قطعنامه اول مه در این مراسم فضای پرشوری را بوجود آوردند. بر پلاكاردی كه در این مراسم نصب شده بود نوشته بودند كارگران جهان متحد شوید. این مراسم با استقبال مردم و حاضرین روبرو شد.

سقز:
عصر روز 11 اردیبهشت 1387 نیرو های انتظامی در خیابانها حضور فعال داشتند و قبلا به محمود صالحی و اطرافیان اعلام کرده بودند از برگزاری هر گونه مراسمی خودداری كنند.

فعالین حزب و جوانان آزادیحواه شهر سقز یازدهم اردیبهشت به مناسبت روز جهانی كارگر 200 نسخه قطعنامه اول مه که با امضای کمیته های برگزاری اول مه منتشر شده بود و 200 نسخه اطلاعیه حزب کمونیست کارگری درمورد گرانی را در سطح شهر پخش كردند. این اوراق در خیابان شهدا، میدان یادبود، چهار راه آزادگان، میدان آزادی وخیابان جمهوری توزیع گردید. ساعت 7 صبح این روز پلاکاردی که کارگران خباز بر سر در سندیکا نصب کرده بودند نوشته شده بود "اول ماه مه را گرامی میداریم" این پلاكارد توسط ماموران نیروی انتظامی پایین کشیده شد.

روز 12 اردیبهشت ساعت 7 عصر حدود 50 نفر ازکارگران در میدان عقاب شهر سقز تجمع كردند و به صورت آرام و بدون شعار دادن به سمت چهار راه آزادی حركت كردند. به دلیل فشار پلیسی كارگران نتوانستند مراسم اول مه را برگزار كنند.

اشنویه:
روز11 اردیبهشت نيروي انتظامي به منزل و محل کار سه تن از فعالين اين شهر رفته و آنها را دستگير کردند. اسامي دستگیر شدگان حميد اطهري، آرام ابراهيم خاص و نسرين محمود آذر میباشند. دستگیر شدگان به جرم تدارك برای برگزاری اول مه دستگیر شده اند.


كمیته كردستان حزب كمونیست كارگری ایران
12 اردیبهشت 1387- اول مه 2008




ضمیمه قطعنامه های اول مه سنندج:
قطعنامه اتحادیه آزاد کارگران ایران و انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار به مناسبت اول ماه مه

این قطعنامه در مراسم سنندج قرائت و مورد تصویب پر شور کارگران شرکت کننده در مراسم قرار گرفت:اول ماه مه، روز همبستگی جهانی طبقه کارگر و روز مبارزه متحدانه ما برای رهایی از ستم سرمایه داری و برپایی دنیایی بهتر است. امسال ما کارگران ایران در شرایطی در حال برگزاری مراسم اول ماه مه هستیم که تورم افسار گسیخته، زندگی و معیشت ما را بصورت غیر قابل تحملی در چمبره خود فرو برده است و حداقل دستمزدهای تصویب شده حتی کفاف اجاره بهای منزل مسکونی ما را نیز نمیدهد. چنین وضعیت اسف باری در حالی سایه شوم خود را بر معیشت و زندگی ما انداخته است که ناامنی شغلی و بیکارسازیهای گسترده، قراردادهای موقت، ممنوعیت ایجاد تشکلهای مستقل کارگری، دستگیری و بازداشت کارگران معترض و رهبران آنان و برخورد قهرآمیز با اعتراضات کارگری، هر گونه روزنه امیدی را برای برون رفت از این وضعیت غیر انسانی بر روی ما بسته است.بی تردید ما کارگران در مقابل این وضعیت بغایت ضد انسانی سکوت نخواهیم کرد و اجازه نخواهیم داد بیش از این هستی ما را به تباهی بکشانند. ما تولید کنندگان اصلی ثروت و نعمت در جامعه هستیم و حق خود میدانیم با بالاترین استانداردهای زندگی امروزی بشر، در رفاه و آسایش زندگی کنیم.داشتن یک زندگی شاد و مرفه حق مسلم ماست و ما برای تحقق آن، تمامی موانع پیش روی خود را با بر پایی تشکلهایمان و با اتکا به قدرت همبستگی خود از سر راه خویش برخواهیم داشت.در این راستا ما امروز اول ماه مه سال 2008 یکپارچه و متحد، مطالبات زیر را به عنوان حداقل خواستهای خود فریاد می زنیم و خواهان تحقق فوری آنها هستیم:

1- شیث امانی، منصور اسالو و همه کسانی که در اعتراض به نابرابریهای اجتماعی به زندان افکنده شده اند باید فورا و بی قید و شرط آزاد شوند و تمامی احکام صادره بر علیه کارگران و فعالین سایر جنبشهای اجتماعی باید ملغی شود.

2- ما حداقل دستمزد تصویب شده برای امسال را با توجه به تورم افسار گسیخته موجود، تحمیل مرگ تدریجی بر خود و خانواده هایمان میدانیم و مصرانه خواهان افزایش فوری حداقل دستمزدها بر اساس اعلام نظر خود کارگران از طریق مجامع عمومی کارگری هستیم.

3- اخراج سازی های کارگران باید متوقف گردد و تمامی کسانی که از کار خود اخراج شده و یا به سن اشتغال رسیده اند باید تا زمان اشتغال بکار از بیمه بیکاری معادل حداقل دستمزدها بر خوردار شوند.

4- قراردادهای موقت کار٬ تحمیل بردگی مطلق بر کارگران و تعرض به پایه ای ترین حقوق آنان است و باید تمامی این نوع قراردادها به استخدام رسمی تبدیل شوند.

5- دستمزدهای معوقه باید فورا پرداخت و عدم پرداخت به موقع آن، قانونا باید جرم تلقی گشته و خسارت ناشی از آن به کارگران پرداخت شود.

6- آزادی بیان، ایجاد تشکل های مستقل کارگری، اعتصاب، اعتراض و تجمع حق مسلم ماست و باید بی قید و شرط به رسمیت شناخته شوند.

7- ما ضمن اعلام حمایت قاطعانه از مطالبات معلمان٬ خود را متحد آنان می دانیم و خواهان رسیدگی فوری به مطالبات آنان هستیم.

8- ما بدینوسیله پشتیبانی خود را از تمامی جنبشهای آزادیخواه و برابری طلب همچون جنبش دانشجویی و جنبش زنان اعلام میداریم و دستگیری، محاکمه و به زندان افکندن فعالین آنرا بشدت محکوم می کنیم.

9- کار کودکان پدیده ای ضد انسانی و از تبعات نظام سرمایه داریست که باید برچیده شود. تمامی کودکان باید بدون در نظر داشت موقعیت اقتصادی و اجتماعی والدین، جنسیت، نژاد و مذهب و ملیت از امکانات آموزشی - رفاهی و بهداشتی یکسانی برخوردار شوند.

10- کلیه قوانین تبعیض آمیز باید ملغی شود و برابری حقوق زن و مرد در تمامی شئونات زندگی اجتماعی و اقتصادی بی قید و شرط باید به رسمیت شناخته شود.

۱1- داشتن مسکن حق اولیه هر انسانی است و دولت باید مسکن مناسب و رایگان برای همگان تامین نماید.

۱2- اول ما مه باید تعطیل رسمی اعلام گردد و در تقویم رسمی کشور گنجانده شود و هر گونه ممنوعیت و محدودیت برگزاری مراسم این روز باید برچیده شود.

۱3- ما بخشی از طبقه کارگر جهانی هستیم و تحمیل بی حقوق مضاعف بر کارگران مهاجر و اخراج آنان را به هر بهانه ای محکوم می کنیم.

۱4- ما ضمن قدردانی از تمامی حمایتهای بین المللی از مبارزات کارگران در ایران٬ خواهان تداوم بیش از پیش این این حمایتها بوده و بیش از هر زمان دیگری بر همبستگی بین المللی طبقه کارگر برای رهایی از مشقات نظام سرمایه داری تاکید می کنیم.

۱5- قربانیان اصلی جنگ٬ کارگران و عموم توده های مردم هستند. جنگ افروزی و تحریم اقتصادی ناشی از کشمکش قدرتهای سرمایه داری است و از سوی هر کشوری که به آن دامن زده شود از نظر ما کارگران محکوم است. ما خواهان صلح، شادی، رفاه و آزادی و برابری هستیم.


زنده باد اول ماه مه

زنده باد همبستگی بین المللی طبقه کارگر

اتحادیه آزاد کارگران ایران و انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه

اول ماه مه سال 2008
اتحاديه آزاد كارگران ایران - 12 ارديبهشت 1387



قطعنامه کمیته برگزار کننده مراسم اول ماه مه ٢٠٠٨ در سنندج

کارگران هم طبقه ایهای ستمدیده، امروز یک مه روز جهانی کارگر است ما در این روز گرد هم آمده ایم با همدوش و همصدا با سایر هم طبقه ایهایمان در سراسر جهان این روز را بر گزار کنیم . در جهان امروز کارگران این تولید کنندگان ثروت و نعمات مادی جامعه بشری ، خود جزو محرومترین طبقه جامعه میباشند استثمار و نابرابری و ناامنی امروزه به شیوه های مختلف در راستای انباشت سرمایه و سود پرستی نهادینه و باز تولید میشود و طبقه کارگر ایران نیز از این قاعده مستثنی نمیباشند.فقدان تشکلهای طبقاتی کارگران همچون معضلی در پیشروی مبارزه طبقه کارگر قطبنمائی میکنند سیستم سرمایه داری در راستای ریاست سرمایه داری جهانی با متوصل شدن به سیاست خصوصی سازی و تیعاتش از قبیل اخراجسازی و بیکاریهای گسترده و افکنی قراردادهای موقت و سفید امضاء ، تعویق دستمزدها و سایر شیوه های استثمارگرانه و انسان ستیزانه به جنگ زندگی و معیشت کارگران میرود. ما بر اساس درک این واقعیتها از مناسبات سیستم سرمایه داری خواسته ها و مطالبات خود را به شرح زیر اعلام میداریم .
1: روز جهانی کارگر باید بعنوان روز تعطیل در تقویم رسمی اعلام شود مراسم این روز آزادانه توسط کارگران بر گزار شود.
2: حق ایجاد تشکل ، اعتصاب جزو حقوق پایه ای و انسانی ماست و ما براین باوریم که شوراهای کارگری موثر ترین ظرف برای اراده جمعی جامعه است .
3: ما خواهان تامین امنیت شغلی برای کلیه کارگران و لغو قراردادهای موقت توقف اخراج و بیکاریهای گستره میباشیم .
4: ما خواستار پرداخت بیمه بیکاری مکفی برای کارگران و سایر نیروهای آماده به کار هستیم و بیمه های مکمل باید توسط کارفرمایان پرداخت شود.
5: دستمزد کارگران میبایست بر اساس سطح زندگی شایسته انسان بوده و نباید از خط فقر پائین تر باشد .
6: بر خوردداری کارگران مهاجر از حقوق کامل اجتماعی و جلوگیری از اخراج و بیکار سازی آنها .
7: ما خواهان لغو قانون سه جانبه گرائی در امور مربوط به طبقه کارگر هستیم و سطح دستمزد و شرایط و قوانین کار باید توسط خود کارگران تعیین شود.
8: ما کارگران خواهان تعیین قوانین سختی کار در محیطهای کارگری میباشیم و خواهان دخالت نمایندگان واقعی کارگران در امور بازنشستگی موعد و از کار افتادگی هستیم.
9: ما کارگران از جنبشهای اجتماعی از جمله جنبش رهائی بخش زنان ، دانشجویان، معلمان ، پرستاران و ..... حمایت کرده و خواستار برسمیت شناختن تشکلهای آنان میباشیم .
10: کودکان کار از قربانیان سیستم سرمایه داری میباشند ، آنرا بشدت محکوم مینمائیم و خواهان فضائی آرام و سرشار از شادی برای کودکان میباشیم.
11: ما خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط کلیه کارگران زندانی از جمله شیث امانی و منصور اسالو هستیم و کلیه قوانین و احکام صادره بر علیه کارگران و فعالین کارگری باید لغو شود.
12: به حکم شلاق و جریمه کارگران شرکت کننده در مراسم 1 مه 2007 سنندج را محکوم مینمائیم و خواستار لغو احکام صادره هستیم.
13: اعدام ، سنگسار اعمال غیر انسانیست و میبایست از قوانین موجود حذف گردد.
14: ما ضمن قدردانی از حمایتهای بین المللی از مبارزات کارگران ایران خواهان ادامه این حمایتها بوده و بیش از هر زمان دیگری بر همبستگی بین المللی کارگران برای رهائی از مشغات نظام سرمایه داری تاکید میکنیم.
ما کارگران ایران از مبارزات کارگران علیه سرمایه داری در سایر کشور های جهان حمایت میکنیم.
کمیته بر گزار کننده 1 مه 2008 سنندج

No comments: