Saturday, March 22, 2008

دستمزد کارگران تنها ٢٠ درصد افزایش یافت

کارگران: با کمتر از یک میلیون تومان نمیتوان زندگی کرد

کارفرماها و دولت تنها ٢٠ درصد به دستمزد کارگران اضافه کردند و همه نمایندگان آنها در کمیته دستمزد، شامل سه نماینده از کارفرماها، سه نفر از دولت و سه نفر از شوراهای اسلامی، یعنی یکی از ارگانهای دولتی برای سرکوب کارگران، به اتفاق آرا این تصمیم را اعلام کردند. با افزایش ٢٠ درصد به دستمزدها، دستمزد پایه کارگران از ١٨٣٠٠٠ به ٢١٩٦٠٠ تومان رسید. این در حالی است که طبق آمار خود آنها خط فقر ٦٠٠ هزار تومان است. افزایش ٢٠ درصد دستمزد با توجه به تورم سرسام آور به معنی کاهش قدرت خرید کارگران در سال آینده و به معنی فقر و محرومیت بیشتر اکثریت مردم است. این یک تصمیم جنایتکارانه در حق کارگران است و کارگران و خانواده های کارگران که کمرشان زیر فقر و محرومیت شکسته است، به این رقم رضایت نخواهند داد و به این تصمیم و به سران حکومت و سرمایه داران مفتخور لعن و نفرین خواهند فرستاد.

تومار بیش از ١٥٠٠ نفر از کارگران مراکز مختلف و معلمان و بازنشستگان چندین شهر که همزمان با تصمیم شورای عالی کار در سایت اتحادیه سراسری کارگران بیکار و اخراجی
www.ettehade.net منتشر شد، بیانگر اعتراض میلیونها کارگر و مزدبگیر به دولت و کارفرماها است. ١٥٠٠ کارگر از اتحادیه سراسری کارگران اخراجی و بیکار، از میان کارگران شرکت توان توسعه (توسعه سیلوها) در عسلویه، شاهو در سندج، کشت و صنعت مهاباد، پتروشیمی پلی اتیلن کرمانشاه، نساجی بابکان، شرکت واحد تهران، پتروشیمی مهر و مروارید و پارس و مبین در عسلویه، شرکت ساختمان و نصب (ای، سی، سی) عسلویه، شرکت درریز (پالایشگاه فازهای ٩ و ١٠عسلویه)، کارخانه پوشش لوله سلفچگان، تعدادی از کارگران شهر صنعتی تبریز، و همچنین تعدادی از معلمین، کارگران خباز، راننده، بازنشسته، جوشکار، مکانیک و کارگران ساختمانی و... از شهرهای تهران و سنندج و مریوان تاکنون این تومار را امضا کرده اند.

در این تومار که خطاب به شورایعالی کار و کمیته دستمزدها نوشته شده، آمده است: "خودتان در این مملکت زندگی میکنید و میدانید که حتی با یک میلیون تومان هم نمیتوان آنچنانکه شایسته شان انسان است در این جامعه زندگی کرد. حال سوال ما ازهمه شما کسانی که در کلیه سطوح دولتی در تعیین حداقل دستمزدها سیاست گذاری می کنید این است که آیا واقعا حاضرید با این حقوقهایی که به ما کارگران داده میشود، حتی یک ماه زندگی کنید؟ پس چرا ما کارگران باید این را قبول کنیم؟ پس چرا ما باید این را قبول کنیم که سهم ما از تولید اینهمه ثروت و نعمت در جامعه، فقر و فلاکت روز افزون باشد؟ ما خواهان حداقل دستمزد با احتساب تامین یک زندگی شرافتمندانه و مرفه برای یک خانواده چهار نفره از طریق دخالت و نظارت خود کارگران در کلیه سطوح مزد بگیران هستیم."

جمهوری اسلامی میداند که برای تحمیل این شرایط به کارگران باید با تمام قوای سرکوبش در مقابل کارگران بایستد. شلاق زدن کارگران، سرکوب اعتصابات، دستگیری فعالین کارگری و پاپوش دوزی و تعیین وثیقه های سنگین برای آنها، و برسمیت نشناختن حق اعتصاب و تشکل و قرارداد دسته جمعی و آزادی های سیاسی در جامعه هدفی جز تحمیل این شرایط نکبت بار به مردم ندارد. کارگران مجبورند دوش به دوش همه مردم آزادیخواه علیه کل این ستم و سرکوب دست به اعتراض بزنند و همزمان به مقابله با این دستمزدهای چند بار زیر خط فقر بروند.

حزب کمونیست کارگری تصمیم طبقه سرمایه دار و دولت اسلامی آنها به ٢٠ درصد افزایش دستمزد را جنایت بزرگی در حق کارگران، کودکان آنها و کل اعضای خانواده های کارگری میداند و همه کارگران و خانواده های آنها، اعم از شاغل و بیکار، معلمان و پرستاران، بازنشستگان و کلیه مزدبگیران و حقوق بگیران زحمتکش را به امضای این تومار و اعتراض به این تصمیم فرامیخواند.
حزب کمونیست کارگری ایران
١٥ مارس ٢٠٠٨، ٢٥ اسفند ١٣

No comments: