Monday, April 14, 2008

گزارشی از اعتراض کارگران پالایشگاه آبادان

در اطلاعیه دیروز به اطلاع رساندیم که کارگران و کارکنان پخش و پالایش، خطوط لوله، مخابرات و سایر بخش های وابسته به پالایشگاه آبادان قرار بود روز شنبه ٢٤ فروردین در اعتراض به مزایده گذاشتن منازل سازمانی و حذف و کاهش ساعات اضافه کاری که منجر به کاهش دستمزد آنها شده است، درمقابل درب مرکزی پالایشگاه دست به تحصن بزنند اما حراست درب پالایشگاه را بست و مانع حرکت کارگران شد. طبق گزارشی که امروز به حزب رسیده است، مسئولین پالایشگاه با کارگران صحبت کرده و از کارگران خواسته اند تا هفته آینده که نعمت زاده معاون پخش و پالایش در وزارت نفت به آبادان میاید صبر کنند و دست به اعتصاب و تحصن نزنند. کارگران نیز یک هفته به آنها مهلت داده اند.

پرسنل پالایشگاه آبادان خواهان واگذاری منازل به کارکنان هستند، مانند برخی دیگر از مراکز نفتی از جمله ماهشهر و اراک که منازل به صورت اقساط طولانی مدت به کارکنان واگذار شده است. اما در آبادان فقط تعداد معدودی از منازل فرسوده در ایستگاههای کارگری به کارکنان واگذار شده است آنهم در ازای بازنشستگی پیش از موعد و کم کردن یکجای پاداش های کارکنان. موضوع از این قرار است که از یکطرف روند رو به رشد خصوصی سازی در کشور، که شرکت نفت را هم در بر میگیرد، از جمله بخش ایرانول پالایشگاه آبادان به بخش خصوصی واگذار شده است و از طرف دیگر افزایش تصاعدی قیمت زمین و خانه و اجاره خانه، واگذاری منازل را به یک موضوع داغ و جنجالی در چند سال اخیر تبدیل کرده است. تصمیم به ایجاد یک منطقه آزاد اقتصادی و تجاری بین آبادان و خرمشهر افزایش قیمت ها را هرچه بیشتر سرعت داده و خیل زیادی از سرمایه داران و زمین خواران و پیمانکاران ساخت و سازهای ساختمانی به آبادان سرازیر شده و چشم طمع به منازل شرکت نفت دوخته اند. به مزایده گذاشتن منازل شرکت نفت، سودهای هنگفتی نصیب بخش های مختلف سرمایه داران میکند.

اعتراض و تحصن پرسنل در ٩ دیماه ١٣٨٦این روند را کند کرد و برای مدتی مسکوت گذاشت اما در سال جدید زمزمه های آن بار دیگر بلند شده است. تصمیم کارگران و کارکنان پالایشگاه به تحصن در روز ٢٤ فروردین عکس العمل آنها نسبت به این مساله بود. کاهش ساعات اضافه کاری نیز موضوع دیگر اعتراض بود.

حزب کمونیست کارگری از خواستهای بحق کارگران پالایشگاه آبادان قاطعانه حمایت میکند. در گزارش دیگری از تعرض دولت به برخی مزایای کارگران شرکت نفت دفتر مرکزی تهران اشاره کردیم. قطع سوبسید به مادران بابت مهد کودک، گران کردن غذای رستوران، محروم کردن کارگران پیمانی از سرویس های ایاب و ذهاب از جمله تعرضات دولت به کارکنان نفت است. فشار به کارگران نفت سراسری است و کارگران سایر شهرها و مراکز نفتی را نیز در بر خواهد گرفت. این تعرضات باید با حرکت سراسری و قدرتمند کارگران پاسخ گیرد. کارگران نفت قادرند نه تنها تعرض به حقوق و مزایای خود را متوقف کنند بلکه با بلند کردن پرچم خواستهای کل طبقه کارگر، جنبش کارگری را گام بلندی به جلو سوق دهند. حزب کارگران شرکت نفت در سراسر کشور و سایر مراکز کارگری را به همبستگی و دست زدن به حرکت های سراسری و همزمان برای تحقق خواستهای خود فرامیخواند.

حزب کمونیست کارگری ایران
١٣ آوریل ٢٠٠٨، ٢٥ فروردین ١٣٦٧
.......................
اعتراض در پالایشگاه آبادان

کارگران و کارکنان پخش وپالایش، خطوط لوله، مخابرات و سایر بخش های وابسته به پالایشگاه آبادان نسبت به مزایده گذاشتن منازل سازمانی و حذف و کاهش ساعات اضافه کاری که منجر به کاهش دستمزد آنها شده است، شدیدا معترضند و چند روز قبل اعلام کرده بودند که چنانچه به این خواستها رسیدگی نشود، روز شنبه ٢٤ فروردين دست از کار خواهند کشید و درمقابل درب مرکزی پالایشگاه دست به تحصن خواهند زد. امروز کارگران بعد از ورود به داخل سالن ها هنگاميکه تصميم به دست کشیدن از کار و تجمع داشتند، متوجه شدند که افراد حراست درب پالایشگاه را بسته و آنجا جمع شده اند و کارگران امکان تجمع پیدا نکردند. فضای اعتراض در میان کارگران پالایشگاه بالا است و کارگران تصمیم دارند در فرصت دیگری برای به کرسی نشاندن خواست های خود دست به اعتصاب و تجمع بزنند.

حزب کمونیست کارگری از خواست های کارگران پالایشگاه آبادان قاطعانه حمایت میکند و از کارگران میخواهد که با کانال جدید تماس بگیرند و از اینطریق اعتراض و خواستهای خود را به گوش جامعه برسانند. مطلع کردن دائمی جامعه از خواستها و اعتراضات، یک فاکتور مهم در عقب راندن کارفرماها و دولت است.

حزب کمونیست کارگری ایران
١٢ آوریل ٢٠٠٨، ٢٤ فروردین ١٣٦٧

No comments: