Wednesday, February 20, 2008

اعتصاب بیش از ١٥٠٠ کارگر سد گتوند علیا با موفقیت پایان یافت

اطلاعیه شماره ٢

مسئولین آب و نیرو سپاسد در وحشت از گسترش اعتصاب کارگران
متوسل به احضار و استقرار یگان ویژه در اطراف فرمانداری گتوند شدند

همانطور که قبلا در اطلاعیه مورخ ٢٢ بهمن به اطلاع رساندیم، بیش از ١٥٠٠ کارگر سد گتوند علیا بدنبال اعتصاب و تجمعات اعتراضی خود در روزهای ٢٠ و ٢١ بهمن، تصمیم به ادامه اعتصاب گرفتند. خواست های کارگران جلوگیری از تعطیل شرکت و پرداخت فوری حقوق های معوقه بود. روز ٢١ بهمن کارگران قرار گذاشتند صبح روز سه شنبه ٢٣ بهمن جلوی درب دژبانی و فرمانداری شهرستان گتوند دست به تجمع اعتراضی بزنند. مسئولین آب و نیرو سپاسد که در جریان تصمیم کارگران قرار گرفته بودند در ساعت ٤ بعداز ظهرروز ٢١ بهمن، طی تشکیل جلسه ای اضطراری در صدد بر آمدند تا از یکطرف به خواست کارگران گردن گذارند و از طرف دیگر با فراخواندن یگان ویژه ضد شورش، از گسترش اعتصاب کارگران به سطح شهر و مناطق اطراف جلوگیری کنند. مسئولین شرکت سراسیمه شروع به تماس و پیغام فرستادن به تمام کارگران و نیز مهندسین و کارشناسان کردند و اعلام کردند که از صبح روز ٢٣ بهمن هر سه شیفت صبح، عصر و شب همه سر کار خود حاضر شوند. در عین حال از سحر گاه روز ٢٣ بهمن نیروهای ضد شورش یگان ویژه مجهز به انواع سلاح و باتوم های برقی در مقابل فرمانداری شهرستان گتوند مستقر شده و با ایجاد راه بندان تمامی باند مجاور فرمانداری را بستند و سرویسهای کارگران را به عبور از باند مخالف جاده راهنمائی میکردند. این وضع تا دو روز بعد به همین منوال ادامه یافت.

کارگران با توجه به قبول خواست آنها مبنی بر ادامه کار هر سه شیفت و قول مساعد برای پرداخت دستمزد یک ماه و نیم از دو ماه و نیم طلب کارگران و کاهش یکساعت از زمان کار شیفت ها، موقتا و با موفقیت به اعتصاب خود پایان دادند.

بنا به همین گزارش در اقدامی دیگر، شرکت سپاسد روز پنجشنبه ٢٥ بهمن تمامی وانت نیسان های استیجاری شرکت را که تعدادشان به حدود ٣٠ دستگاه میرسد از ادامه کار باز داشت. رانندگان نیسان ها بهمراه خودروهایشان در اعتراض به این تصمیم، از ساعت ١ تا ٢ بعدازظهر در محل ابتدای پل کارگاه دست به تجمع اعتراضی زده و با بستن راه مانع ورود و خروج کلیه خودروهای شرکت منجمله تعداد زیادی از سرویس های ایاب و ذهاب کارگران شیفت صبح شدند. کارگران شیفت صبح بمنظور حمایت از رانندگان معترض و اعتصابی با بردباری و علیرغم تاخیر در بازگشت از کار تا پایان تجمع رانندگان وانت نیسان ها و باز شدن راه، به تجمع رانندگان نیسان ها پیوستند.

اتحاد و پافشاری کارگران سد گتوند علیا بر خواستهای خود، رو کردن دست مسئولین شرکت و وزارت نیرو و کوتاه نیامدن درمقابل وعده های توخالی آنها، به پیروزی موقت کارگران انجامید. شرط پیروزی کامل و ناکام گذاشتن تصمیم مسئولین به تعطیل شرکت و پرداخت بموقع حقوق ها این است که کارگران به این پیروزی موقت رضایت ندهند و با برگزاری مجمع عمومی در محل شرکت و با بحث و صحبت در مجمع عمومی تصمیمات جمعی بگیرند. خانواده های خود را تشویق به شرکت در این مبارزه کنند و به اشکال مختلف اطلاع رسانی کنند و سایر مراکز کارگری و مردم را به حمایت از مبارزه خود فرابخوانند. اختصاص وقت برای تشکیل مجمع عمومی حق کارگران است و کارگران باید این را به شرکت تحمیل کنند. این ضامن یکپارچگی آنها و خنثی کردن نقشه ها و توطئه های شرکت و وزارت نیرو و سایر ارگانهای دولتی است.

حزب کمونیست کارگری از مبارزه حق طلبانه کارگران سد گتوند علیا قاطعانه حمایت میکند و آنان را به اتحاد و یکپارچگی صفوف خود و برپائی هرروزه مجمع عمومی و بحث و تصمیم گیری جمعی برای تداوم مبارزه خود فرامیخواند. حزب همچنین از خانواده های کارگران و سایر مراکز کارگری و مردم آزادیخواه منطقه بویژه شهرهای گتوند، شوشتر و دزفول میخواهد که قاطعانه از مبارزه و خواست های بحق کارگران سد گتوند علیا پشتیبانی میکنند.

زنده باد آزادی، برابری
مرگ بر جمهوری اسلامی
زنده باد جمهوری سوسیالیستی

حزب کمونیست کارگری ایران
١٨ فوریه ٢٠٠٨، ٢٩ بهمن ١٣٨٦


اطلاعیه شماره یک مورخ ٢٢ بهمن:

تجمع اعتراضی و اعتصاب ١٥٠٠ کارگر سد گتوند علیا

کارگران در مقابل بی اعتنائی مسئولین درها را شکستند و وارد محوطه دفتر مرکزی شرکت شدند

بنا به گزارشات رسیده به حزب کمونیست کارگری، روز شنبه ٢٠ بهمن بیش از ١٥٠٠ کارگر سد گتوند علیا در اعتراض به توطئه تعطیلی شرکت و نپرداختن دستمزدها، دست به تجمع اعتراضی زده و اعتصاب نا محدودی را آغاز کردند.

شرکت سپاسد از حدود یکماه پیش ابتدا یکساعت از شیفت شب کم کرده و شام کارگران را نیز قطع کرد. بدنبال اعتراض کارگران، شیفت شب را کاملا تعطیل کردند و به شیفت صبح نیز اعلام کردند که از این پس فقط یک شیفت کاری کافی است و کارگران یک هفته در میان سر کار بیایند و از اول اسفند هم کار بطور کلی تعطیل میشود. اما کارگران تسلیم کارفرما نشده و در تجمع ٢٠ بهمن که از ساعت هفت و نیم صبح تا یک بعداز ظهر ادامه داشت، خواهان مذاکره با کارفرما شدند و بدین منظور جلوی در ورودی شرکت آب و نیرو تجمع کردند. اما کارفرما که از قبل در را قفل کرده بود حاضر به باز کردن در نشد و کارگران خشمگین در حالیکه یک صدا فریاد میزدند: معنوی فر بیا بیرون و معیشت، زندگی حق مسلم ماست، در ورودی را شکستند و پنجره اتاق حراست را که به در متصل بود نیز شکستند و وارد محوطه دفترمرکزی شرکت شدند.

کارگران همچنین با ایجاد راه بندان خودروهای شرکت و سرویسها ی ایاب و ذهاب را متوقف کردند. تعدادی دیگر از کارگران محل تفریحگاه مهندسین و مسئولین شرکت را تحت کنترل گرفتند تا مانع فرار آنها با قایق شوند. اقدام کارفرما برای مرعوب ساختن کارگران از طریق نصب دوربین مدار بسته با بی اعتنائی آنان مواجه شد. بدین ترتیب کارگران کنترل اوضاع را بدست گرفتند و مصممانه به اعتصاب خود ادامه دادند تا اینکه معنوی فر رئیس شرکت آب و نیرو سپاسد تسلیم کارگران شد و پس از یکساعت به میان کارگران آمد و اعلام کرد که در حال تماس با وزارت نیرو است تا برای رسیدگی به مشکل کارگران به شرکت بیایند. بالاخره شمسائی نماینده وزارت نیرو در جمع کارگران حاضر شد و به صحبت در میان کارگران پرداخت. کارگران متوجه حرافی های او شدند و همهمه آنها مانع صحبت او شد. یکی از کارگران فریاد زد: حرفهای شما برای ما کرایه خانه نمیشود، پول قبض آب و برق و گاز نمیشود. سایر کارگران نیز شروع به اعتراض به شمسائی کردند و او ناگزیر شد که با خواست کارگران شفاها موافقت کند. اما کارگران اعلام کردند تا عملی نشدن مطالباتشان به اعتصاب و تجمعات اعتراضی خود ادامه خواهند داد.

روز ٢١بهمن ماه کارگران سر کار حاضر شده و به اعتصاب ادامه دادند. مزینی رئیس شرکت مهندسی سپاسد از کارگران خواست به اعتصاب خود پایان دهند و آنان را به آرامش دعوت کرد. وی حاضر نشد وعده های شمسائی را تائید کند و اظهار داشت که از اول اسفند کار به مدت نامعلومی تعطیل میشود و امکان دارد از آنها در پروژه های دیگر نظیر سد رودبار لرستان دعوت بکار شود . کارگران که متوجه فریبکاری کارفرما و پیمانکار شدند به اعتراض پرداختند که موجب درگیری شده و طی آن یکی از مهندسین شرکت مصدوم گردید. کارگران با پافشاری بر ادامه اعتراضات خود، در ساعت ١١ شرکت را ترک کردند.

کارگران نیمی از دستمزد آذرماه و دوماه دی و بهمن را طلب دارند و خواهان دریافت عیدی و پاداش هستند. کارگران همچنین به تعطیلی کار بشدت معترضند و خواهان ادامه کار شرکت در شیفت های صبح و بعدازظهر هستند.

لازم به ذکر است که سد گتوند علیا دراستان خوزستان ٣٠ کیلومتری شمال غربی شهرستان شوشتر و در ١٢ کیلومتری شهر گتوند واقع شده است. شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران بعنوان کارفرما وشرکت مهندسی مهاب قدس با همکاری شرکت فرانسوی کویینه بلیه بعنوان مشاور و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء­ شرکت مهندسی سپاسد بعنوان پیمانکار از اول مهرماه سال ٨٠ انجام این پروژه را آغاز کرده اند.

حزب از مبارزه حق طلبانه کارگران سد گتوند علیا با تمام قوا حمایت میکند و آنان را به اتحاد و یکپارچگی صفوف خود و برپائی هرروزه مجمع عمومی و بحث و تصمیم گیری جمعی برای تداوم مبارزه خود فرامیخواند. حزب همچنین بر نقش و اهمیت شرکت همسران و اعضای خانواده کارگران و پشتیبانی کارگران و مردم آزادیخواه منطقه بویژه شهرهای گتوند، شوشتر و دزفول در موفقیت مبارزه کارگران شرکت سپاسد تاکید میکند.

زنده باد آزادی، برابری
مرگ بر جمهوری اسلامی
زنده باد جمهوری سوسیالیستی

حزب کمونیست کارگری ایران
١١ فوریه ٢٠٠٨، دوشنبه ٢٢ بهمن ١٣٨٦

No comments: