Saturday, February 23, 2008

اعتصاب کارگران سد گاوشان کامیاران گسترش می یابد

کارگران سد گاوشان کامیاران در اعتراض به عدم دریافت دستمزد خود، از اول اسفند اعتصاب خود را مجددا شروع كردند. بدنبال چند روز اعتصاب از روز یکشنبه ٢١ بهمن تا پنجشنبه ٢٥ بهمن، كارفرمایان و مدیران قول دادند تا اول اسفند دو ماه از چهار ماه حقوق معوقه را پرداخت كنند و كارگران كار را شروع كردند. اما روز اول اسفند كارفرما به قول خود عمل نكرد و كارگران بار دیگر اعتصاب خود را مصممانه شروع كردند. اعتصاب توسط ١٥٠ كارگر دو كارگاه هلتوشان و توانكش شرودع شده و خواست كارگران پرداخت فوری حقوق های معوقه به مدت چهارماه، بن و مزایای عقب افتاده، بهداشت محیط كار است.

بیش از ٣٠٠ كارگر سد گاوشان كه مجموعا در پنج كارگاه به كار مشغولند، مشكلات فراوانی دارند كه در حال حاضر مهمترین آنها عدم پرداخت حقوق، سنوات و مزایا و بن ارزاق و خواربار است. كارگران اعتصابی اعلام كرده اند كه پنجشنبه دوم اسفند در مقابل فرمانداری كامیاران دست به تجمع اعتراضی خواهند زد.

كارگران همچنین به دستمزدهای پائین خود كه بین ١٨٣ هزار تا ٣٥٠ هزار تومان است اعتراض دارند و طوماری را علیه این سطح از دستمزد جمع آوری كردند اما وزارت اطلاعات این طومار را از كارگران گرفته است. این طومار تاكنون توسط بیش از ١٥٠ نفر از كارگران كارگاههای توانکش، هلتوشان، شيوانه و گاوشان به امضا رسیده است.

در چندماه گذشته كارگران سد گاوشان بارها دست به اعتصاب زده كه بعضا تا ده روز ادامه داشته است و موفق شده اند حقوق معوقه ماههای تیر تا شهریور را دریافت كنند. كارگران میگویند بتدریج راههای موثر مبارزه را آموخته اند و متحدتر و یكپارچه تر به مبارزه حول خواستهای بحق خود ادامه میدهند. كارگران میگویند اكنون هیچ تهدیدی مانع تداوم مبارزه ما نخواهد بود.

یکی از کارگران درمورد شرایط سخت کار در داخل تونلها می گوید: هیچگونه حقوق و مزایایی بابت سختی کار به كارگران تعلق نمی گیرد و به هیچ درجه ای به بهداشت محل كار اهمیتی داده نمیشود. او می گوید كار در داخل تونلها با شرایط سخت و طاقت فرسا و رطوبت و سرما و در ساعات طولانی قابل قیاس با هیچ شرایط کار و جای دیگری نیست .طبق قانون باید کارهای سخت مانند کار در معادن و کار با ماشین آلات و وسایلی که از لحاظ روانی و جسمی برای کارگران زیان آور است به ۶ ساعت در روز کاهش یابد اما با این وجود ما با همین شرایط سخت و ساعت طولانی و رطوبت نیز به کار مشغولیم و معمولا چندین ماه تحت همین شرایط هیچ دستمزدی دریافت نمی کنیم . به این مشكلات باید موارد دیگری از قبیل ندادن نهار و یا شام ، حساب نکردن ساعت نهار جزء ساعات کار و نبودن هیچگونه امکانات و سرویسهای بهداشتی و توالت در محیطهای کار، خصوصا داخل تونلها را نام برد. كارگران مجبورند نهار را همانجا در محیطی پراز بو و کثافت و حتی در حالت سر پا صرف كنند. در پاسخ به این سئوال که مگر مامورین بهداشت برای کنترل بهداشت محیط کار و دیگر مسایل بهداشتی سرکشی نمی کنند این كارگر میگوید: اولا مامورین بهداشت هیچگاه برا ی کنترل بهداشت محیط کار هیچ کاری نکرده و حتی زحمت بازدید از قسمتهای مختلف کارگاه و تونلها را به خود نمی دهند، و ثانیا در موارد ی همچون آب آشامیدنی كه به تشخیص مامورین بهداشت، صد در صد آلوده بوده و علیرغم نصب بر چسب و اعلا م آلوده بودن آن، هیچ اقدامی برا ی آوردن آب مصرفی نشده و کارگران به ناچار از همان آب آلوده مصرف می کنند.

کارگر دیگری میگوید که با ۱۰ سال سابقه کار در شرکت، من و همه کارگران این شرکت بصورت قرارداد موقت یكماهه مشغول بکار هستیم و در پایان هر ماه اگر آقایان مدیران و کارفرمایان پیمانکار از ما راضی باشند قرارداد دوباره تمدید خواهد شد و در صورت هرگونه اعتراض و نافرمانی تمدید نمی شود و هیچگونه مزایایی از قبیل سنوات، پاداش، عیدی و شرایط ویژه و حق شیفت به ما تعلق نمی گیرد .حتی در طول ۱۰ سال که من در این شرکت مشغول به کارم برای یک بار هم نماینده اداره کار را که در ظاهر مدافع حقوق ما کارگران می باشد ندیده ام چه رسد به اینکه از طریق شکایت به این اداره به حقوق خود برسیم . او می گوید در برابر درخواست حتی یک روز مرخصی برای مداوای کودکم و مراجعه به پزشک گفته می شود، مشکلات شخصی شما هیچ ربطی به ما ندارد .

اینها گوشه ای از شرایط دردآور كارگران سد گاوشان است. اعتصاب كارگران عكس العمل به این شرایط دردناكی است كه توسط كارفرمایان و دولت به كارگران تحمیل شده است.

حزب كمونیست كارگری از مبارزه و خواست های بحق كارگران سد گاوشان حمایت میكند و همه كارگران كارگاههای سد گاوشان را به اتحاد و یكپارچگی فرامیخواند. هر پنج كارگاه باید متحد و یكپارچه و دوش بدوش هم درمقابل كارفرمایان و مدیران بایستند و با نیروی متحد خود آنها را وادار به تن دادن به خواستهای كارگران كنند. حزب از همه مراكز كارگری و مردم كامیاران میخواهد كه از مبارزه كارگران به هر شكل كه میتوانند حمایت كنند. حزب كارگران سد گاوشان را به برپائی مجمع عمومی و بحث و تصمیم گیری جمعی فرامیخواند.

كمیته كردستان حزب كمونیست كارگری ایران
٢٠ فوریه ٢٠٠٨، ١ اسفند ١٣٨٦

No comments: