Thursday, July 3, 2008

ایجاد فضای پلیسی در ایران خودرو محكوم است!

بنا به اخبار منتشر شده، بدنبال اعتراض متحدانه كارگران ایران خودرو و امتناع از حضور در سالن غذاخوری کارخانه، کنترل و تهدید کارگران گسترش یافته است. کارگران ایران خودرو میگویند عوامل حراست این روزها مثل مور و ملخ همه جا حضور دارند تا مستقیما کارگران را کنترل کنند، حتی در سرویس های حمل و نقل کارگران حضور یافته اند تا مانع بحث و گفتگوی کارگران درمورد ادامه اعتراض شوند. از جمله در سالن سمند این شركت در شب ١٢ تیرماه حداقل ٤٠ مامور حراست و عوامل نیروی انتظامی برای كنترل ١۵٠ كارگر، در حال گشت بودند و كارگران را از نزدیك زیر نظر داشتند. این مجموعه اقدامات به منظور ایجاد فضای ارعاب و تسلیم کردن کارگران صورت گرفته است.

اعتراض کارگران كه از صبح روز ٨ تیرماه از سالن غذاخوری با شعارهائی چون "زندگی شایسته حق مسلم ماست" و "افزایش حقوق ها حق مسلم ماست" شروع شد، دو روز بعد با پیوستن بیش از ١٠٠٠٠ هزار نفر از كارگران بخش های مختلف، ابعاد گسترده ای یافت و با پیوستن سایر کارگران به این اعتراض، خواست های کارگران از اعتراض به تغییر مدت شیفت های كار خط تزئینات و بدون مشورت با كارگران، به مطالبات اساسی تری ارتقا یافت. مطالبات کارگران عبارتند از:

١ـ آزادی تشكل های كارگری و عدم ورود حراست به سالن ها
٢ـ لغو اضافه كاری اجباری و برداشتن سقف اضافه كاری عادی
٣ـ افزایش حق آكورد (حق بهره وری)
٤ـ افزایش حقوق ها متناسب با افزایش قیمت ها در كشور
٥ـ لغو قراردادهای موقت و استخدام رسمی كارگران
٦ـ جلوگیری از گسترش شركت های پیمانكاری و انتقال كارگران آن به خود شركت ایران خودرو
٧ـ شركت نمایندگان كارگران در كمیته مشاغل طبقه بندی
٨ـ شركت نمایندگان كارگران در كمیته تشخیص كارهای سخت و زیان آور
٩ـ كاهش فشار كاری با استخدام نیروهای جدید

مدیریت کارخانه روز ١٠ تیرماه با صدور اطلاعیه ای همراه با شاخ و شانه كشیدن برای فعالین كارگری از كارگران خواسته است كه علیه همدیگر جاسوسی كنند. در بخشی از این اطلاعیه آمده است: "از كلیه همكاران محترم تقاضا می گردد در صورت مشاهده هرگونه تحركی مراتب را به ستاد خبری حراست با شماره تلفن ٦١٦١ اعلام نمایند." کارگران درمقابل فراخوان تهدیدآمیز مدیریت که کارگران علیه هم جاسوسی کنند، خواهان برچیده شدن بساط حراست و نیروهای سرکوب از کارخانه هستند.

ایران خودرو یکی از بزرگترین مراکز کارگری در ایران است و مدیریت کارخانه بکمک حکومت اسلامی، از سالها قبل کنترل شدیدی بکمک یک سازمان عریض و طویل حراست در کارخانه ایجاد کرده اند تا مانع شکل گیری اعتراضات متحد و قدرتمند کارگران شوند. اما کارگران علیرغم این فضای شدیدا پلیسی دست به اعتراض یکپارچه زدند.

حزب کمونیست کارگری ایجاد فضای پلیسی در کارخانه و تهدید و كنترل كارگران را شدیدا محكوم میکند و همه کارگران ایران خودرو را به اتحاد و یکپارچگی و سایر مراکز کارگری و مردم آزادیخواه را به حمایت از کارگران ایران خودرو فرامیخواند. نیروهای حراست و سایر عوامل سرکوب باید گورشان را از کارخانه ایران خودرو و کل مراکز کارگری و دانشگاهها گم کنند. این اعتراض به دلیل اهمیت آن شایسته حمایت گرم مردم در سراسر کشور است. رژیم میداند که چنانچه دهها هزار کارگر ایران خودرو قادر به شکل دادن به اعتصاب یکپارچه و قدرتمند خود شوند، جنبش کارگری و کل جنبش آزادیخواهانه مردم ایران گام بزرگی به جلو برمیدارد و به همین دلیل کارخانه را به یک پادگان تبدیل کرده است. درمقابل، باید صدای اعتراض بحق کارگران ایران خودرو را به گوش همه رساند و در سطح کشور از آن حمایت کرد.

از هفت تپه تا ایران خودرو، از عسلویه تا زنجان، از آریاشهر تا سنندج، از اصفهان تا مشهد همه جا، خشم و نفرت کارگران و معلمین و زنان و جوانان و دانشجویان را فراگرفته است. راهی جز سرنگونی حکومت اسلامی و پایان دادن به فقر و محرومیت و سرکوب و دزدی و جنایت نیست. حزب کمونیست کارگری همه مردم آزادیخواه را به گردآمدن حول پرچم حزب کمونیست کارگری برای بزیر کشیدن این رژیم و برقراری یک حکومت انسانی و آزاد و برابر، فرامیخواند.

آزادی، برابری، حکومت کارگری
مرگ بر جمهوری اسلامی
زنده باد جمهوری سوسیالیستی

حزب کمونیست کارگری ایران
٢ ژوئیه ٢٠٠٨، ١٢ تیرماه ١٣٨٧

No comments: