Thursday, July 10, 2008

اعتصاب کارگران ایران خودرو با وعده مسئولین این شرکت به تحقق برخی از خواستهای کارگران، موقتا پایان یافت/ بخشهائی از کارگران نیشکر هفت تپه بار دیگر دست

اعتراض ١٠٠٠٠ کارگر ایران خودرو که از اوایل هفته گذشته شروع شده و در روز دوشنبه ١٠ تیرماه به اوج خود رسیده بود، بدنبال وعده باقری جوزانی معاون مدیر منابع انسانی شرکت ایران خودرو مبنی بر برآوردن کردن گوشه هائی از خواستهای کارگران موقتا پایان یافت. باقری در گفتگو با نشریه کارآمد در روز شنبه ١٥ تیرماه اعلام کرده است که از اول مهرماه دستمزد ده هزار نفر از کارگران با رفع محدودیت در ارتقای بودجه مربوط به افزایش درآمد کارگران، افزایش خواهد یافت، اضافه کاری اجباری روزهای جمعه لغو خواهد شد و مدارک مازاد کارگران پذیرفته خواهد شد. بدنبال این مصاحبه کارگران به اعتراض خود پایان دادند اما میگویند چنانچه مسئولین ایران خودرو به قول های خود رسیدگی نکنند و کارگران به خواستهای خود نرسند، اعتصاب را مجددا شروع خواهند کرد.

آنچه باقری وعده داده است، گوشه کوچکی از خواستهای کارگران است. کارگران خواهان افزایش دستمزد متناسب با قیمت ها، افزایش بهره وری، آزادی تشکل، اخراج حراست، لغو اضافه کاری اجباری و برداشتن سقف اضافه کاری عادی، لغو قراردادهای موقت و استخدام رسمی كارگران، جلوگیری از گسترش شركت های پیمانكاری و انتقال كارگران آن به خود شركت ایران خودرو، شركت نمایندگان كارگران در كمیته مشاغل طبقه بندی، شركت نمایندگان كارگران در كمیته تشخیص كارهای سخت و زیان آور، كاهش فشار كاری از طریق استخدام نیروهای جدید هستند. اما حتی همین حد از خواستهائی که باقری قول تحقق آنها را داده است، علاوه بر ناروشنی و عدم صراحت آنها، هیچگونه ضمانت اجرائی ندارد. کارگران ایران خودرو در این اعتصاب گوشه ای از قدرت خود را به نمایش گذاشتند و عزم و اعتماد بنفس آنها برای تداوم مبارزه افزایش یافته است. کارگران عقب نشینی کارفرما را یک موفقیت برای خود میدانند و میگویند که اجرای این وعده ها را پیگیری میکنیم و چنانچه خواستهایمان متحقق نشود مجددا دست به اعتراض و اعتصاب خواهیم زد.

اعتصاب در نیشکر هفت تپه:
کارگران دو واحد نیشکر هفت تپه نیز با پایان مهلتی که به کارفرما داده بودند، امروز دوشنبه دست به اعتصاب زدند و سایر بخش ها نیز بدنبال اعتصاب این دو قسمت عملا بیکار شدند. کارگران قسمت شربت گیری که ٥٠ تا ٦٠ نفر هستند و نیز کارگران قسمت کوره بخار گازگيری که اینها نیز ٥٠ تا٦٠ نفر میباشند امروز بدلیل عدم تحقق خواستهای کارگران از جمله نپرداختن پنج ماه حقوق معوقه دست به اعتصاب زدند. بخش آسياب و کشاورزی نیز بدليل اعتصاب در این دو بخش عملا تعطیل شد و بدین ترتیب کل شرکت نیشکر به حالت نیمه تعطیل درآمد. شفیعی مدیر عامل نیشکر هفت تپه که تاکنون به هیچکدام از وعده های خود عمل نکرده است، دو روز دیگر از کارگران مهلت خواست. کارگران اعلام کردند که چنانچه تا روز چهارشنبه به خواستهایشان پاسخ داده نشود بار دیگر اعتصاب بزرگ خود را شروع خواهند کرد.

حزب کمونیست کارگری قاطعانه از خواستها و مبارزات کارگران ایران خودرو و نیشکر هفت تپه حمایت میکند و کارگران را به اتحاد هرچه بیشتر برای تحقق کلیه مطالباتشان فرامیخواند. حزب از همه مراکز کارگری و مردم آزادیخواه در سراسر کشور میخواهد که این مبارزات را تنها نگذارند و به هرشکل که میتوانند از مبارزات یکدیگر حمایت کنند. تنها با شکل دادن به همبستگی وسیع و گسترده میتوان کارفرمایان و دولت سرکوبگر و جنایتکارشان را به عقب راند.

آزادی، برابری، حکومت کارگری
مرگ بر جمهوری اسلامی
زنده باد جمهوری سوسیالیستی

حزب کمونیست کارگری ایران
٧ ژوئیه ٢٠٠٨، ١٧ تیرماه ١٣٨٧

No comments: