Thursday, July 3, 2008

١٠٠٠٠ کارگر ایران خودرو دست به اعتراض زدند

از صبح روز شنبه ٨ تیرماه بخشی از کارگران ایران خودرو از حضور در سالن غذاخوری کارخانه خودداری کردند و بدینترتیب اعتراض دسته جمعی هزاران کارگر ایران خودرو شروع شد. این اعتراض روز یکشنبه ادامه یافت و روز دوشنبه ١٠٠٠٠ نفر به این حرکت پیوستند. کارگران امروز سه شنبه نیز به اعتراض خود ادامه دادند تا اعتراضشان به تغییر مدت شیفت های کار از دو هفته به یک هفته، پائین بودن حق بهره وری و سایر مزایای نقدی جنبی، اضافه کاری اجباری بویژه در روز جمعه، پائین بودن آکورد و نیز سختی کار خط تزئینات و در یک کلام شرایط دشوار کار و دستمزد فوق العاده ناچیز خود اعلام کنند.

این اعتراض با فراخوان بخش مونتاژ شروع شد و بتدریج ٥٠ درصد سالنهای ديگر به آن پيوستند و هرروز گسترش بیشتری پیدا کرد. کارگران تهديد کرده اند اگر خواسته هايشان بر آورده نشود روز چهارشنبه سوار سرويس ها نخواهند شد و پياده به خانه خواهند رفت و بدین ترتیب وارد مرحله دیگری از اعتراض خواهند شد.

در بخشهای مختلف ایران خودرو مجموعا ١٠٠ هزار نفر مشغول به کار هستند. اما کارفرمایان و دولت به طرق مختلف آنها را تکه تکه کرده اند تا مانع اتحاد آنها شوند. پیمانکاران متفاوت، اشکال مختلف استخدام رسمی و قراردادی و پیمانی تلاش کارفرمایان و دولت برای بیحقوق نگهداشتن کارگران از یکطرف و از طرف دیگر ایجاد شکاف در میان کارگران است. امتناع از حضور در غذاخوری کارخانه یک شکل مبارزه و یک ابتکار مبارزاتی برای به حرکت درآوردن و متحد کردن بخش های مختلف کارگران این مرکز بزرگ و ایجاد آمادگی برای مبارزات و اعتصابات بزرگتر است.

حزب کمونیست کارگری قاطعانه از مبارزه و خواستهای بحق کارگران ایران خودرو حمایت میکند و کارگران بخش های مختلف ایران خودرو را به اتحاد و یکپارچگی و حمایت از رفقای خود فرامیخواند.

کارگران و بخشهای مختلف مردم زحمتکش کارد به استخوانشان رسیده است. دیگر نمیتوانند به این شکل به زندگی ادامه دهند. خشم و اعتراض از این شرایط و از حکومت منحوس اسلامی از همه جا زبانه میکشد. از هفت تپه تا ایران خودرو، از عسلویه تا زنجان، از اصفهان تا مشهد همه جا، کارگران و معلمان و زنان و جوانان و دانشجویان و مردم کارکن و زحمتکش به این وضع اعتراض میکنند. جمهوری اسلامی بعنوان مسبب اصلی این اوضاع باید گورش را گم کند. این اولین گام در راه خلاصی مردم از این شرایط است.

آزادی، برابری، حکومت کارگری
مرگ بر جمهوری اسلامی
زنده باد جمهوری سوسیالیستی

حزب کمونیست کارگری ایران
١ ژوئیه ٢٠٠٨، ١١ تیرماه ١٣٨٧

No comments: