Wednesday, November 21, 2007

اعتراض به اخراج سازي‌ها در پالايشگاه آبادان

كارفرما نماینده كارگران را اخراج و در لیست سیاه گذاشت

ساشا پويا، گزارشگر حزب كمونيست كارگري ايران
١٩ و ٢٠ نوامبر ٢٠٠٧ (٢٨ و ٢٩ آبانماه)
٢ گزارش در باره اعتراض كارگران شركت ساختمان و نصب اي‌سي‌سي در آبادان


"شرکت ساختمان و نصب اي‌سي‌سي (E.C.C) كه شرکتي نيمه خصوصي نيمه دولتي است، در پالايشگاه آبادان قرار دارد. کار تخصصي اين شركت ساختن(استراکچرهاي صنعتي) واحدهاي پتروشيمي و نفت مي‌باشد. پیمانکار اين شرکت كه يکي از بزرگترين و ثروتمندترين شرکت‌ها در ايران و خاورميانه است روز ٢٨ آبان ٣٠٠ تن از کارگران قراردادي را بدون اخطار قبلي و حتي بدون اطلاع بخش اداري، از کار بيکار کرد. اين کارگران در پروژه فاز ٣ طرح ايجاد "کت کراکر" کار مي‌کنند. پروژه عظيمي که کار ساختماني آن تمام شده است و هم اکنون فقط در انتظار رسيدن قطعات براي نصب مي‌باشد. در اين شرکت هم اکنون هزار کارگر به کار اشتغال دارند. مديريت اين شرکت به بهانه بدهي صد ميليون تومانی به پالايشگاه آبادان، که کارفرماي اصلي مي‌باشد، و به بهانه کمبود مواد اوليه و تهيه قطعات و تحريم اقتصادي ايران از سوي آمريکا و دول غربی، يکسري بيکارسازي را در دستور گذاشته است و اعلام کرده است که اگر لازم باشد بيش از ٥٠٠ نفر از کارگران را اخراج خواهد كرد. نام ٢٠٠ نفر ديگر از کارگران در ليست اخراج قرار دارد که قرار است در آذرماه از کار بيکار شوند. بعلاوه قرار است ٥٠ نفر از تکنيسن‌ها و کارشناس‌ها نيز اخراج شوند.

٣٠٠ کارگر اخراج شده، در بخش ساختمان سازي سويل و داربست بندي به کار اشتغال داشتند. قراردادهاي اين کارگران يکماهه است و با اخراج آنان هيچگونه حق و حقوقي به آنها تعلق نمي‌گيرد. اين اخراج‌ها باعث اعتراض همه کارگران شده است.

روز ٢٨ آبان ٣٠٠ کارگر اخراجي اين شرکت با شنيدن خبر شوکه شده و فورا دست به اعتراض زدند و به سراغ رئيس کارگاه که در خوابگاه کارگران غيربومي در خيابان امير بود رفتند. پليس جلوي آنها را گرفت و مانع ورود کارگران شد. بدين ترتيب کارگران قرار گذشتند که روز بعد یعنی ٢٩ آبان ابتدا به اداره کار بروند و اگر پاسخ نگرفتند در مقابل فرمانداري تحصن کنند. کارگران همچنين سه ماه دستمزد خود را طلبکارند و ده روز پيش كارفرما اعلام کرد که ١٥٠٠٠ تومان به آنها علي الحساب مي‌پردازد اما کارگران گفتند که تمام طلبهايشان را ميخواهند و زير بار آن نرفتند. اکنون به کارگران اخراجي اعلام شده که پول برای پرداخت طلب آنها نیست و هرگاه طلب باقي پرسنل پرداخت شد، طلب‌هاي شما نيز پرداخت خواهد شد. دستمزد ماهانه اين کارگران بين ٣٥٠ هزار تا ٤٠٠ هزار تومان در اضاي دوازده ساعت کار است. کارگران فاضل حيدري و حسين بغلاني را بعنوان نماينده خود انتخاب کرده بودند که كارفرما اين دو نفر را نيز اخراج کرده و در ليست سياه قرار داد که به هيچوجه به شرکت بر نگردند. اعتراض کارگران اخراجي فاز ٣ همچنان ادامه دارد.

ساشا پویا در گزارش دوم خود می‌نویسد: " کارگران ساعت هشت شب ٢٨ آبان ماه برای بار دوم به خوابگاه مراجعه كردند، اما با سركوب پليس مواجه شدند. کارگران امروز صبح یعنی ٢٩ آبان بنا به قرار قبلي ابتدا به اداره کار رفتند و خواهان بازگشت خود به کارشان شدند. طبق معمول اداره کار به طرفداري از شرکت برخاسته و به کارگران اعلام شد که شرکت مجبور است نيروي خود را کاهش دهد؛ زيرا قطعات نرسيده است. و چون کارگران نتيجه‌اي نگرفتند به فرمانداري رفته و در آنجا تجمع کردند. وقتي آنجا نيز پاسخي نگرفتند دوباره به پالايشگاه برگشتند و در آنجا تجمع کردند. در اينجا نيروي حراست و انتظامي پالايشگاه وارد عمل شدند تا کارگران را متفرق کنند. اما کارگران که تعدادشان ١٠٠ نفر ميشد، معترضانه و متحدانه وارد پالايشگاه شدند."

حزب كمونیست كارگری از مبارزه كارگران پالایشگاه آبادان حمایت می‌كند و كارگران سایر مراکز کارگری بویژه کارگران دیگر بخش‌های پالایشگاه آبادان را به حمایت از مبارزه و خواست‌های این كارگران فرا می‌خواند. حزب سركوب و اخراج نماینده كارگران را شدیدا محكوم كرده و اعتراض را حق مسلم كارگران می‌داند. كارگران به هیچ وجه نباید به دولت اسلامی اجازه بدهند كه به بهانه شرایط و فضای جنگی زندگی آنها را بیش از این تباه كند. تنها راه مقابله با این وضعیت، مبارزه یکپارچه و متحدانه كارگران و حمایت سایر بخشها از آنها است.

زنده با اتحاد و همبستگی طبقاتی كارگران
آزادی، برابری، حكومت كارگری
مرگ بر جمهوری اسلامی
زنده با جمهوری سوسیالیستی

حزب كمونیست كارگری ایران
٢٠ نوامبر ٢٠٠٧، ٢٩ آبان ١٣٨٦

No comments: