Friday, November 30, 2007

چند خبر و اطلاعیه کارگری

اعلام تعطیلی کارخانه شاهو از سوی کارفرما
امروز کارفرمای کارخانه شاهو ضمن ترخیص سرویس ایاب و ذهاب این کارخانه، بطور شفاهی از کارگران شاهو خواست از فردا بمدت سه روز بر سر کارهای خود نیایند، وی به کارگران اعلام کرد که می خواهم کارخانه را تعطیل کنم و پس از سه روز آنرا طی بخشنامه ای بصورت رسمی اعلام خواهم کرد. در پی این وضعیت کارگران شاهو ضمن اعتراض به کارفرما اعلام کردند که ما بر سر کارهایمان حاضر خواهیم شد و از سرویسهای ایاب و ذهاب خود خواستند که طبق معمول آنان را به کارخانه بیاورد.
کارگران شاهو اعلام کرده اند که به شگردهای کارفرما برای تعطیلی کارخانه تن نداده و اجازه نخواهند داد پس از عمری زحمت و تلاش کارفرما براحتی کارخانه را تعطیل و آنان را اخراج کند.


اخراج 28 نفر از کارگران کارخانه کارا صنعت
کارخانه کارا صنعت 28 نفر از کارگران این کارخانه را که هر کدام از آنها، از شش تا هشت سال سابقه کار دارند اخراج کرد.
کارفرمای این کارخانه از زمان استخدام این کارگران، فقط یکبار آنهم در زمان شروع بکار، بمدت سه ماه بصورت موقت با آنان قرارداد نوشته و پس از آن تاکنون این کارگران بدون قرار داد در این کارخانه کار کرده اند.
کارگران کارخانه کارا صنعت از سال 85 تا کنون در این کارخانه روزانه 12 ساعت کار کرده اند، اما کارفرما دستمزد آنان را بر اساس 8 ساعت کار پرداخت کرده و بیمه 4 نفر از این کارگران را نیز بمدت 4 سال رد نکرده است و هم اکنون بدون حق و حقوقی دست به اخراج 28 نفر از این کارگران زده است.
در پی این وضعیت، کارگران اخراج شده به اداره کار شهرستان قروه شکایت کرده و اداره کار طی مذاکره ای علت تعطیلی کارخانه را از کارفرما جویا شده است. کارفرما علت تعطیلی کارخانه را نبود سرمایه برای تامین مواد اولیه ذکر کرده و علیرغم اعلام آمادگی اداره برای پرداخت 280 میلیون تومان وام برای تامین مواد اولیه جهت شروع بکار کارخانه، کارفرما از پذیرش آن خودداری کرده است.
کارگران اخراجی این کارخانه می گویند مشکل کارخانه تامین مواد اولیه نیست، بلکه کارفرما با خرید مواد اولیه به قیمت کیلویی 1000 تومان آنرا در بازار آزاد به قیمت 2000 می فروشد.

اتحادیه سراسری کارگران اخراجی و بیکار
3/9/1386
www.ettehade.com
k.ekhraji@gmail.com

کارگران اخراجی نساجی کردستان همچنان بلاتکلیف هستند
22 نفر از کارگران نساجی کردستان که در مهر ماه امسال قرار داد آنها تمدید نشد علیرغم توافق برای دریافت سنوات خود همچنان بلاکلیف هستند و بطور مرتب سر دوانده میشوند. این کارگران قرار بود به ازای هر سال سابقه کار خود، سه ماه و نیم به عنوان سنوات دریافت نمایند اما کارفرما تاکنون از پرداخت سنوات این کارگران خودداری کرده است و به همین دلیل طی روزهای گذشته این کارگران به کارخانه آمده و در آنجا بسر برده اند. کارفرما بار دیگر به این کارگران وعده داده روز دوشنبه مورخه 28/8/86 سنوات آنها را پرداخت خواهد کرد.
از سوی دیگر کارگران شاغل کارخانه نساجی کردستان نیز در اعتراض به واگذاری این کارخانه به بخش خصوصی اقدام به تجمع در مقابل ساختمان اداری آن در داخل کارخانه کردند.
اتحادیه سراسری کارگران اخراجی و بیکار
26/8/1386
www.ettehade.com
k.ekhraji@gmail.com

No comments: