Thursday, January 10, 2008

تجمع و تحصن کارگران کارخانه سماء پيروز شد

کارگران پرداخت 5 ماه حقوقهاي معوقه را به کارفرما تحميل کردند
طبق خبري که به کميته کردستان حزب رسيده است بيش از 70 نفر از کارگران اين کارخانه که در نزديک قروه واقع شده است روز سه شنبه 18 ديماه ساعت 8 در مقابل کارخانه دست به اعتصاب زدند. خواسته هاي کارگران پرداخت 5 ماه حقوقهاي معوقه و بازگشت به کار بود. کارفرماي اين کارخانه قبلأ اعلام کرده بود که به دليل نداشتن مواد اوليه همه 140 کارگر شاغل در اين کارخانه بيکار ميشوند و بايد منتظر بمانند تا تکليف راه اندازي و يا بسته شدن کارخانه معلوم شود.
کارگران از همان روز اول در مقابل تصميم کارفرما اعتراض خود را اعلام کردند و خواسته هاي خود را با اعتصاب و تجمع پيگيري کردند. کارگران با تشکيل مجمع عمومي و انتخاب 4 نفر به عنوان نمايندگان خود تصميم گرفتند با مراجعه به اداره کار و فرمانداري قروه کارفرما را وادار به عملي کردن خواسته هايشان کنند. اما بعد از يک دوره تلاش به نتيجه نرسيدند. کارگران نهايتأ ناچار شدند روز سه شنبه ساعت 8 صبح تحصني را در مقابل در کارخانه شروع کنند. کارگران خواهان حضور کارفرما در جمع کارگران شدند. اما کارفرما قبول نکرد و کارگران به تماس با اداره کار و فرمانداري تصميم خود به تجمع و تحصن در مقابل کارخانه را اعلام کردند. ساعت 10 صبح خالديان از طرف اداره کار به محل تجمع کارگران آمد و از کارگران خواست محل را ترک کنند و فقط 10 تا 14 نفر به عنوان کساني که در مزاکره شرکت کنند و يا ناظر مذاکرات با شند بمانند. اما کارگران اين خواست را رد کردند و اعلام کردند به تحصن خود در مقابل کارخانه تا پرداخت حقوقهاي معوقه ادامه ميدهند.
کارگران بعد از بي نتيجه بودن مذاکره با نماينده اداره کار تلاش کردند از طريق تلفن به فرمانداري، اداره کار و کارفرما تصميم خود را به ادامه تجمع اعلام کنند و آنها را تحت فشار قرار دهند. کارفرما قول داد بعد از ظهر همين روز در جمع کارگران حاضر و حقوقها را پرداخت کند. اما در ساعت مقرر خبري از کارفرما نشد. بعد از اين وعده دروغ کارفرما بود که کارگران اعلام کردند شب را در مقابل کارخانه ميمانند و يک بار ديگر فرمانداري و اداره کار را از تصميم خود مطلع کردند. کارگران اعتصابي از طريق مردم عابر، دوستان و آشنايان و خانواده هاي خود و SMS خبر تحصن را به بخش وسيعي از شهر رساندند.
بعد از اين اتفاقات کارگران شب را با اين هواي سرد زمستاني در مقابل کارخانه بسر بردند. هنگاميکه کارفرما و اداره کار و فرمانداري متوجه قاطعيت کارگران شدندن ناچارأ نصف شب هيتي را به ميان کارگران فرستادند و نماينده کارفرما اعلام کرد حقوقهاي معوقه را پرداخت ميکنند. کارگران اعلام کردند به وعده وعيدها اعتمادي ندارند و همين حالا بايد حقوقها را پرداخت کنند در غير اينصورت تجمعشان ادامه خواهد داشت.
نمايندگان کارفرما و اداره کار همانجا ناچار شدند پرداخت حقوقها را شرع کنند. چنانچه علاوه بر بيش از 70 نفر از کارگران اعتصابي بقيه کارگراني که در اعتصاب حضور نداشتند هم صبح چهار شنبه براي دريافت حقوقهايشان حاضر شده و تا رسيدن اين خبر پرداخت حقوقها ادامه دارد.
نمايندگان کارگران اعلام کردند بعد از دريافت همه حقوقهاي معوقه همه کارگران بايد به سر کارهايشان برگردند. در مورد بازگشت به کار کارگران اداره کار و کارفرما به کارگران اعلام کرده اند که به سر کارشان بر ميگردند و يک هفته مهلت ميخواهند که کارفرما مشکلات مواد خام و... را حل و فصل کند. اما مسله مهم ديگري که در اين جدال اتفاق افتاده است تهديد نماينده کارفرما عليه نمايندگان کارگران بوده است. او اعلام کرده است بعد از بازگشت به کار نمايندگان کارگران اخراج خواهند شد. کارگران و نمايندگانشان اين تهديد را بشدت محکوم کرده و اعلام کرده اند که در مجمع عمومي خود در اين مورد تصميم ميگيرند و در مقابل تهديدات کارفرما بي جواب نخواهند بود.
کميته کردستان حزب کمونيست کارگري ايران اين پيروزي را به کارگران کارخانه سما تبريک ميگويد و از همه کارگان اين کارخانه ميخواهد که با اتحاد و همبستگي خود اجازه هيچگونه تفرقه اندازي به کارفرما و دولت ندهند. ضامن پيروزي کامل کارگران براي بازگشت به کار اتحاد و همبستگي آنها است. تشکيل مجمع عمومي و تصميمات جمعي کارگران براي ادامه اين مبارزه و انتخاب نمايندگان کارگران در اين مجامع اولين شرط حياتي و مهم براي ادامه اتحاد و رسيدن به مطالبات کارگران است.
کميته کردستان حزب کمونيست کارگري ايران
19 دي ماه 1386- 9 ژانويه 2007

No comments: