Tuesday, January 8, 2008

جمهوری اسلامی میلیونها تن از پناهندگان افغان را به زندان تهدید كرد

مدیر كل امور اتباع و مهاجران وزارت كشور جمهوری اسلامی، سید تقی قائمی، روز ١١ دیماه در یك نشست مطبوعاتی اعلام كرد كه "تاكنون افراد فاقد مجوز را به طور مسالمت آمیز و به وسیله اتوبوس به كشورشان باز می‌گرداندیم اما از این پس با توجه به اختیارات قانونی كسب شده، قصد داریم مهاجران غیر مجاز را حداكثر تا پنج سال در اردوگاههایی كه برایشان در نظر گرفته شده، نگهداری كنیم." وی در باره این "ارودگاهها" میگوید: "این اردوگاهها شرایط زندان را خواهند داشت."

طرح زندانی كردن پناهندگان افغانی در ادامه سالها اذیت و آزار و ضرب و شتم این بخش محروم جامعه است. جمهوری اسلامی "طرح ضربتی اخراج افغانی"ها را از اوایل سال ٨٦ آغاز كرد و تاكنون صدها هزار تن از این پناهندگان را اخراج كرده است. با شروع به عملی شدن این طرح، تاكنون صدها پناهنده مورد ضرب و شتم و بی‌حرمتی نیروهای امنیتی قرار گرفته و چندین تن نیز جان خود را از دست داده‌اند. جمهوری اسلامی هدف این عمل خود را كاستن هزینه سوبسید اعلام كرده است. سید تقی قائمی میگوید كه نگهداری از این پناهندگان روزانه برای جمهوری اسلامی ۵ میلیون دلار هزینه دارد. مقامات كمیساریای پناهندگی در اوت سال ٢٠٠٧ اعلام كردند كه در چند ماه اول آن سال، ١٢ میلیون دلار بابت نگهداری از پناهندگان و مهاجرین افغانی به جمهوری اسلامی پرداخت كرده‌اند. اما هیچكدام از اینها به این واقعیت اشاره نمیكنند كه این بخش از جامعه مورد استثمار وحشیانه سرمایه داران قرار گرفته‌اند و سالانه صدها میلیون دلار سود به جیب سرمایه داران ریخته اند.

كارگران و پناهندگان افغانی در جمهوری اسلامی در وحشیانه‌ترین شرایط زندگی میكنند. آشكارا مورد توهین و بی‌حرمتی مقامات بلندپایه دولتی، از رئیس جمهور گرفته تا مقامات "خانه كارگر" و شوراهای اسلامی و رسانه های وابسته به حکومت قرار گرفته‌اند. به هر مناسبتی مقامات شوراهای اسلامی كار و "خانه كارگر" برای "كاهش بیكاری" خواهان اخراج كارگران افغانی شده‌اند. احمدی نژاد رسما به مقامات كمیساریای پناهندگی گفته است: "مهمان آمد آنقدر نشست كه صاحب خانه شد." در همین كنفرانس مطبوعاتی جناب قائمی میگوید كه "٤٦ شغل از سوی وزارت كار مشخص و معرفی شده كه این افراد صرفا میتوانند در این مشاغل فعالیت كنند." جاهائی در ایران وجود دارد كه این پناهندگان رسما و قانونا از سكنی گزیدن در آنجا منع گردیده‌اند. كودكان پناهندگان افغان، حتی اگر در ایران متولد شده و حتی اگر یكی از والدین آنها ایرانی الاصل! هم باشد، از امكانات اولیه ای چون مدرسه محروم می شوند.

افغانستان امروز با هیچ قیاسی جائی برای زندگی امن نیست كه جمهوری اسلامی بخشی از جامعه را كه خود به عنوان "خارجی" دسته بندی كرده است، به آنجا راهی كند. سیاست اخراج و زندانی كردن پناهندگان افغانی در ادامه بده و بستانهای اسلامی است كه دول اسلامی ایران و افغانستان و مقامات كمیساریای پناهندگی در بازی با زندگی این بخش محروم جامعه آن را دنبال میكنند.

حزب کمونیست کارگری جمهوری اسلامی را بخاطر سیاست های ضدانسانی و یورش به زندگی كارگران و پناهندگان افغانی شدیدا محكوم می‌كند و از همه‌ کارگران و مردم ایران، از همه سازمانهای کارگری و نهادها و سازمانهای مدافع حقوق انسان می‌خواهد كه به تعرضات جمهوری اسلامی به زندگی و حقوق مهاجرین و پناهندگان افغانی ساكن ایران اعتراض كرده و خواهان عقب نشینی این رژیم وحشی از سیاست زندانی كردن این انسانها شود. حزب به نوبه خود در برابر سیاست ضدانسانی جمهوری اسلامی خواهد ایستاد و از هیچگونه امكانی برای افشا و رسوا كردن آن كوتاهی نخواهد كرد.

کسانی که مهاجر و پناهنده افغان نامیده میشوند در واقع جزو بی حقوق ترین بخش جامعه اند و باید فورا و بی چون و چرا از کلیه حقوق شهروندی، از جمله حق کار و اقامت، برخوردار شوند. حزب کمونیست کارگری همه کارگران و همه مردم آزاده را فرا میخواند تا برای تامین حقوق شهروندی همه ساکنین کشور به میدان بیایند. حمله به معیشت و حقوق نازل مهاجرین افغان یک حربه مهم جمهوری اسلامی برای حمله به معیشت کل طبقه کارگر، ایجاد تفرقه در میان کارگران و تحمیل خفقان به کل مردم است.

ننگ بر سیاست های ضد بشری جمهوری اسلامی در قبال مهاجرین
زنده باد همبستگی کارگری در دفاع از حقوق شهروندی همه ساکنین کشور
مرگ بر جمهوری اسلامی
زنده باد جمهوری سوسیالیستی

حزب كمونيست كارگری ايران
١٥ دی ماه ١٣٨٦ – ٥ ژانویه ٢٠٠٨

No comments: