Thursday, September 4, 2008

دو گزارش كارگري از سنندج و مهاباد

گزارشي ازاعتراض و تجمع كارگران فرش بافت سنندج

 

کارگران فرش بافت امروز٦ شهريور ١۳٨۷ نامه ای به استانداری و اداره کار دادند مبنی بر این که ما کارگران 15 تا 20 سال  سابقه کار داريم و هیچگونه درآمدی نداریم. پس از اخراج ما بوسيله كارفرما‘ هيئت حل اختلاف حكم به بازگشت ما به سر كار و پرداخت دستمزدهاي معوقه  داد. حکم بازگشت به کارو حكم پرداخت حقوقهاي معوقه خود را گرفتيم و به كارفرما مراجعه كرديم. اما کارفرما ما را بدون اعتنا به این حکم ما را از کارخانه بیرون و سرگردان کرده است.

 

روز۵ شهريور در جلسه هیئت حل اختلاف که از طرف اداره کار برگزار شد، کارفرما در جلسه حضور نیافت و باز هم همه آقایان و مسئولين دولتي از کارفرما حمایت کردند. قرار بود حکم بازگشت به کار ما را بدهند اما دوباره جلو پای ما سنگ اندازی کردند. و....

 

امروز ٦ شهريورساعت ٨ صبح كارگران این نامه را به اداره کار و استانداری دادند که بلکه کارگران را از بلاتکلیفی نجات دهند. کارگران به همراه نمایندگان خود به جلو استانداری رفتند اما جوابي از استانداري دريافت نكردند. كارگران از آنجا به طرف اداره کار آمدند و نامه را به مسئولین اداره کار هم دادند. اما باز هم در آنجا توجهی به خواست کارگران نشد. کارگران نیز با خشم و عصبانیت به طرف درب ورودی اداره کار رفتند و مانع از ورود و خروج کارمندان و مردم به داخل و خارج اداره شدند. درب را بسته و خواهان تعیین تکلیف وضعیت خود شدند.

 

با وساطت کارمندان و نیروی حراست نیز كارگران درب را باز نکردند. پس از مدت کوتاهی نیروی انتظامی و اطلاعات به جلو اداره کار آمدند و با حضور مسئول حراست اداره کار باز هم کارگران پافشاری کردند و به آنها توضیح دادند که ما طی این دو ماه  و چند روز گذشته خانواده هایمان تحت فشار مالی بسیار شديدي بسر می برند. كارگران اعلام كردند با توجه به نزدیک شدن بازگشایی مدارس و اینکه همه ما کارگران مستاجر هستیم و از هر نظر تحت فشار هستیم، امروز خواهان پاسخگویی به این همه اجحاف و بی حقوقی هستیم. نیروی انتظامی و اطلاعات نیز مسئله را به حراست اداره کار و مسئولین واگذار کرد که بدان رسیدگی شود.

 

بعد از جر و بحث زيادي كه پيش آمد نمایندگان کارگران با حراست و مسئولین اداره كار در داخل اداره صحبت کردند و قرار شد تاریخ جلسه حل اختلاف را به 23 شهریو موکول کنند. کارگراني كه در مقابل اداره كار تجمع كرده و منتظر نتيجه مذاكرات نمايندگانشان بودند‘

 پس از شنیدن این خبر خشمگین شدند و همگی به داخل ساختمان رفته و اعتراض کردند. این اعتراض باعث شد که تاريخ جلسه را 17 شهریوراعلام کنند.

 بعد از اين توافق كارگران خواستار دریافت فوري حقوقهای معوقه خود شدند که از معضل بی پولی مقداری خلاص شوند که مسئولین باز هم جانب کارفرما را گرفتند و جواب قانع کننده ای به كارگران نداند. بعد از رفتن نیروی انتظامی، با پا درمیانی حراست کارگران درها را باز کردند.

بهمن از سنندج

٦ شهريور ١۳٨۷

 

اخراج ۳۵ کارگران از شركت كشت و صنعت مهاباد

 

با سلام و خسته نباشید!

 

۳۵ نفر از کارگران قراردادی شرکت کشت و صنعت مهاباد ( بخش مرغداری ) به دستور کارفرمای جدید از کار خود بیکار گشتند.  همچنین در طی این هفته این دومین بار است که این عمل صورت می‌گیرد. زیرا ۵ روز پیش نیز ۱۴ کارگر دیگر از همین بخش اخراج گشتند. لازم به ذکر است که این کارگران حقوق ۳ ماهشان را هنوز دریافت نکرده اند. در همین راستا کارگران  اخراجی روز ۴ شهريور ١۳٨۷ به واسطهٔ نمایندگان خود با مسئولین شرکت به مذاکره پرداختند، ولی‌ جوابی دریافت نکردند. قرار است در همین هفته یک اعتصاب گسترده از سوی کارگران بخش‌های دیگرشرکت در حمایت از کارگران اخرجی صورت بگیرد. ولی‌ از همین حالا با تهدید و ارعاب کارفرما مبني بر اخرج بقیه  کارگران روبرو شده اند.

 

بهروزتابان از مهاباد

٦شهريور١۳٨۷

No comments: