Sunday, December 2, 2007

کارگران نیرو رخش پس از شش روز با موفقیت به اعتصاب خود پایان دادند

امروز مورخه 10/9/86 کارگران نیرو رخش با رسیدن به خواسته هایشان به اعتصاب شش روزه خود پایان دادند. در تداوم اعتصاب و پافشاری کارگران نیرو رخش در رسیدن به خواست هایشان و در پنجمین روز اعتصاب، کارفرمای این کارخانه از روز پنج شنبه اقدامات لازم را برای نصب وسایل گرمایشی و رفع مشکلات بهداشت محیط کار شروع کرد، با اینحال به خواست پرداخت دستمزدهای عقب افتاده کارگران تمکین نکرده و حکم اخراج 6 نفر از کارگران رسمی را نیز صادر کرده بود. به همین دلیل کارگران تا امروز به اعتصاب خود ادامه دادند و روز پنج شنبه علیرغم تن دادن کارفرما به دو بند از خواسته هایشان، حاضر به پایان دادن به اعتصاب خود نشدند.
اخراج 6 نفر از کارگران رسمی این کارخانه در عین نصب وسایل گرمایشی در روز پنج شنبه و رفع مشکلات بهداشت محیط کار، ترفندی از سوی کارفرما برای ترساندن کارگران قرار دادی بود. اما کارگران قراردادی متحدانه از این 6 کارگر رسمی حمایت کرده و به اعتصاب خود پایان ندادند.
کارگران نیرو رخش در ادامه اعتصاب خود، امروز نیز همچنان بر معلوم شدن تکلیف دستمزدهایشان اصرار کردند و علاوه بر آن خواهان بازگشت بکار 6 نفر از همکارانشان شده و حاضر به شکستن اعتصاب خود نشدند تا اینکه نماینده کارفرما با کارگران و نماینده های آنان وارد مذاکره شد و در پایان مذاکره مقرر گردید نماینده کارفرما با حسن زاده مالک کارخانه در تهران تماس گرفته و خواسته های کارگران را به ایشان منتقل نماید. پس از این تماس و مذاکراتی که انجام شد مقرر گردید تا دستمزدهای کارگران در دو نوبت طی روزهای یکشنبه و سه شنبه هفته آینده پرداخت شود اما کارفرما از قبول بازگشت بکار کارگران اخراجی خودداری کرد. با پیش آمدن این وضعیت،کارگران نیز متقابلا اعلام کردند تا بازگشت بکار همکاران خود به اعتصابشان پایان نخواهند داد. بدنبال این تصمیم کارگران و تداوم کشمکش، در نهایت کارفرما از موضع خود عقب نشینی کرده و متعهد گردید تا 6 نفر از کارگران اخرج شده را بر سر کارشان بازگردانده و 3 ماه دستمزد معوقه کارگران را نیز بصورت یکجا در روز یکشنبه پرداخت نماید.
پس از حصول این توافق، کارگران به کارفرما اعلام کردند چنانچه حتی یک نفر از کارگران اخراجی پس از بازگشت بکار و یا بقیه کارگران پس از پایان اعتصاب به هر بهانه ای اخراج شوند و یا دستمزد آنان در موعد توافق شده پرداخت نشود مجددا دست به اعتصاب خواهند زد.
به این ترتیب کارگران نیرو رخش پس از شش روز اعتصاب و مقاومت متحدانه در مقابل تحمیل شرایط برده وار از سوی کارفرما، موفق شدند به تمامی خواست های خود دست یافته و پیروزمندانه به اعتصاب خود پایان دهند.
لازم به یادآوری است که کارگران کارخانه نیرو رخش از روز یکشنبه مورخه 4/9/86 در اعتراض به عدم پرداخت سه ماه از دستمزدهایشان و عدم وجود وسایل گرمایشی در کارخانه و نبود بهداشت محیط کار دست به اعتصاب زده بودند و تا روز پنج شنبه مورخه 8/9/86 کارفرما در عین بی توجهی به خواسته های این کارگران، حکم اخراج شش نفر از کارگران رسمی را نیز صادر کرده و اعلام نموده بود که وضعیت همین است، هر کس میخواهد کار کند و هر کس نمیخواهد برود. اما مقاومت متحدانه کارگران نیرو رخش در رسیدن به خواسته هایشان، نهایتا کارفرما را وادار به عقب نشینی کرده و امروز این کارگران با موفقیت به اعتصاب خود پایان دادند.
اتحادیه سراسری کارگران اخراجی و بیکار پیروزی اعتصاب کارگران نیرو رخش را صمیمانه به یکایک این دوستان تبریک میگوید، به مقاومت متحدانه آنان در مقابل تحمیل شرایط برده وار از سوی کارفرما درود می فرستد و از همه کارگران در سراسر ایران میخواهد تا همچون کارگران نیرو رخش به تحمیل شرایط برده وار از سوی کافرمایان تن نداده و اجازه ندهند کارفرمایان، همکاران معترض آنان را به راحتی اخراج نموده و با دسیسه هایی همچون کارگر موقت و رسمی، صفوف متحدانه آنان را در هم بشکنند. کاری که کارگران موقت نیرو رخش موفق به انجام آن شدند و متحدانه اجازه ندادند همکاران رسمی و همراهانشان در طول اعتصاب توسط کارفرما اخراج بشوند.

زنده باد همبستگی کارگری
اتحادیه سراسری کارگران اخراجی و بیکار
10/9/1386
www.ettehade.com
k.ekhraji@gmail.com

No comments: