Thursday, January 31, 2008

چند خبر کارگری

كارگران صنایع مخابراتی: با خانواده هایمان دست به تجمع میزنیم
کارگران كیان تایر توطئه كارفرما و شورای تامین استان را به هم زدند
اخراج كارگران مجتمع صنعتی سما


التیماتوم كارگران صنایع مخابراتی راه دور به تحصن دوباره
طبق خبری كه روز ١٠ بهمن منتشر شده است، كارگران كارخانه صنایع مخابراتی راه دور، كه چند روز پیش بیش از ١٤٠٠ تن از آنها در اعتراض به عدم پرداخت دستمزدهای خود با مراجعه به استانداری استان فارس دست به اعتراض زده بودند، اعلام كرده اند كه اگر تا روز شنبه، ١٣ بهمن ماه مطالبات آنها پرداخت نشود، به همراه اعضای خانواده خود بار دیگر در مقابل استانداری دست به اعتراض و تحصن خواهند زد.

كارگران كیان تایر خشمگین از توطئه های كارفرما
به دنبال اعتصاب كارگران كیان تایر (لاستیك البرز سابق) و انعكاس در رسانه ها، كارفرمای این شركت در تبانی با شورای تامین استان، برای پایان دادن به اعتصاب كارگران دست توطئه میزند و روز ١٠ بهمن به كارگران وعده می دهد كه روز ١٣ بهمن، علاوه بر پرداخت ٤ ماه دستمزدهای پرداخت نشده كارگران، تولید را نیز از سر خواهد گرفت. اما ساعاتی بعد، و در حالیکه تعدادی از کارگران هنوز کارخانه را ترک نکرده بودند مطلع میشوند که به رانندگان سرویسهای حمل و نقل کارگران گفته شده است كه از روز شنبه (١٣ بهمن ماه) دیگر برای حمل و نقل كارگران مراجعه نكنند. کارفرما به این طریق قصد داشت کارخانه را تعطیل و کارگران را بیکار کند و با توطئه آنها را از محوطه کارخانه بیرون کند. تعدادی از كارگرانی كه در نیمه راه بوده و به خیال توافق با مدیریت كارخانه را ترك كرده بودند، به محض اطلاع از كلك مدیریت به كارخانه بازگشته و تحصن خود را از سر می گیرند.

اخراج كارگران مجتمع صنعتی سما
مدیریت کارخانه سما، نزدیک به ٥٠ درصد كارگران این مجتمع را كه چندی پیش با یك اعتراض قدرتمند خواسته های خود را به كارفرما تحمیل كردند، به بهانه های واهی بیكار کرد. ۵٠ درصد دیگر كارگران بدون هر گونه قراردادی مشغول كار در این مجتمع هستند.

آزادی، برابری، حکومت کارگری
مرگ بر جمهوری اسلامی
زنده باد جمهوری سوسیالیستی

حزب کمونیست کارگری ایران
٣٠ ژانویه ٢٠٠٧، ١٠ دیماه ١٣٨٦

ادامه تجمعات اعتراضی کارگران اخراجی شرکت آذین شوشتر

اطلاعیه شماره ٢

بنا به گزارش رسیده به حزب کمونیست کارگری، کارگران اخراجی قسمت تولید مربای شرکت آذین شوشتر، روزهای سه شنبه و چهارشنبه ٩ و ١٠ بهمن برای دومین روز پیاپی دست به تجمع اعتراضی جلوی در ورودی این شرکت زدند. کارگران که تعدادشان ٣٢ نفر است روز ٢٣ دیماه امسال شکایتی تسلیم اداره کار و امور اجتماعی شهرستان شوشتر نمودند و طی آن خواستار بازگشت بکار بدون قید و شرط شدند.

هیئت تشخیص اداره کار و امور اجتماعی شهرستان شوشتربا حضور نماینده کارگران و کارفرما و نماینده وزارت کار در مورخه ٦ بهمن تشکیل جلسه داد و به اتفاق آرا رای به اعاده بکار کارگران با شرایط قبلی، و التزام کارفرما به پرداخت دستمزد کارگران از تاریخ تسلیم شکایت کارگران تا تاریخ ٦ بهمن به میزان هر کدام ٧٩٣٠٠ تومان و جمعا مبلغ ٢۵٣٧٦٠٠ تومان صادر نمود که ظرف مدت ١۵ روز قابل اعتراض و ارجاع به هیئت حل اختلاف است.

کارگران طی دو روز گذشته مقابل شرکت تجمع کرده و خواهان پاسخ کارفرما شدند. روز سه شنبه کارگران از ساعت ده تا یازده و نیم شرکت تجمع کردند، اما جوابی نگرفتند. روز چهارشنبه نیز از ساعت نه و نیم تا یازده صبح کارگران برای گرفتن جواب، در مقابل شرکت تجمع کردند. یکی از اعضای هیئت مدیره شرکت به میان کارگران آمد و اعلام کرد شرط بازگشت بکار کارگران این است که قرارداد موقت ٤۵ روزه امضا کنند. کارگران بار دیگر با اعلام اعتراض و مخالفت شدید با قرارداد موقت ٤۵ روزه، خواستار بازگشت بکار بدون هیچ قید و شرط شدند و از کارفرما خواستند که سریعا تکلیف آنها را روشن كند. یکی از اعضای هیئت مدیره شرکت، به کارگران گفته است که طی یکی دو روز آینده و طبق مهلت در رای صادره، جواب خود را به اداره کار و امور اجتماعی شوشتر اعلام میکند.

در حالیکه دولت و کارفرما با سر دوندان کارگران میخواهند آنان را وادار به تسلیم کنند، کارگران قسمت مرباسازی شرکت آذین با اتحاد و یکپارچگی بر خواستهای بحق خود پافشاری میکنند و تن به قرارداد موقت نمیدهند.

حزب از مطالبات بحق این کارگران قاطعانه حمایت میکند و آنان را به برگزاری منظم مجمع عمومی برای پیشبرد مبارزه و اعتراضاتشان فرامیخواند. حزب همچنین کارگران سایر مراکز کارگری و مردم آزادیخواه شوشتر، بخصوص کارگران شرکت آذین شوشتر را فرامیخواند که فعالانه از کارگران واحد تولید مرباسازی پشتیبانی کنند.

آزادی، برابری، حکومت کارگری
مرگ بر جمهوری اسلامی
زنده باد جمهوری سوسیالیستی

حزب کمونیست کارگری ایران
٣٠ ژانویه ٢٠٠٧، ١٠ دیماه ١٣٨٦

Wednesday, January 30, 2008

اخبار اعتصابات کارگری

ادامه اعتصاب ٣٠٠٠ کارگر کیان تایر
اعتراض كارگران تصفیه خانه آب طبس و شهرداری بوشهر
طومار اعتراضی كارگران كارخانه "بافت بلوچ"
اعتراض به بیکاری ناشی از قطع گاز در استان گلستان

اعتصاب كارگران شهرداری بوشهر كارفرما را عقب نشاند
گزارشهای منتشره از اعتصاب كارگران پیمانكاری شهرداری بوشهر در روز ٦ بهمن حكایت از این دارد كه به دنبال اعتصاب کارگران در اعتراض به ٢ ماه دستمزد پرداخت نشده، پیمانكار مجبور به پرداخت دستمزدهای پرداخت نشده كارگران شد.

اعتصاب كارگران تصفیه خانه آب طبس به دستمزدهای پرداخت نشده
طبق اخبار رسیده، كارگران شركت تصفیه خانه آب طبس صبح روز ٨ بهمن در اعتراض به عدم پرداخت ٤ ماه دستمزد، دست به اعتصاب زدند. همین خبر می افزاید كه پیمانكار تاكنون ١٨تن از كارگرانی را كه به عدم پرداخت دستمزدهای خود اعتراض كرده بودند را اخراج و برای ٢٠ كارگر دیگر پرونده سازی كرده كه آنها را نیز اخراج كند.

اعتصاب كارگران لاستیك البرز همچنان ادامه دارد
قبلا به اطلاع رسانده بودیم كه كارگران شركت كیان تایر (لاستیك البرز سابق) از روز ٢٦ دیماه امسال، در اعتراض به ٤ ماه دستمزد پرداخت نشده دست به اعتصاب زده بودند. طبق خبری که یکی از گزارشگران حزب ارسال کرده است، اعتصاب و تجمعات اعتراضی کارگران همچنان ادامه دارد. علیرغم حضور نیروهای انتظامی در محل کارخانه، کارگران حاضر به ترک محل کار نشده و هرروزه برای جلب توجه آتش روشن میکنند و دست به تجمع اعتراضی میزنند و شعار میدهند. "کارگران اتحاد اتحاد، دولت بی کفایت انرژی هسته ای رو رها کن، فکری به حال ما کن و وزیر کار خائن اخراج باید گردد" از جمله شعارهای کارگران بوده است. آخرین اخبار حاكی از این است كه كارگران همچنان در محوطه كارخانه در حال تحصن هستند و دیوار بیرونی كارخانه را با شعارهائی از جمله "مسئول بی لیاقت این آخرین پیام است، جنبش كارگری آماده قیام است" تزئین كرده‌اند. كارگران در محوطه كارخانه آتش روشن كرده و شعارهای اعتراضی سر می دهند. گزارشات خبر از اخلال در رفت و آمد خودروها در مسیر جاده تهران ـ اسلامشهر بر اثر اعتصاب این كارگران می دهند.

قطع گاز باعث بیكاری بیش از ١١٠٠ تن از كارگران كوره پزخانه های استان تهران شد
بنابه اخبار منتشر شده در روز ٨ بهمن ماه، به دنبال قطع گاز و اختلال در روند گازرسانی به واحدهای تولیدی و صنعتی استان تهران، بیش از ١١٠٠ تن از كارگران كوره پزخانه های محمود آباد و آجر ماشینی در قرچك و ورامین نزدیك به یك ماه است كه بیكار شده اند. در اطلاعیه های قبلی خبر بیکاری هزاران کارگر دیگر را منتشر کرده بودیم.

تجمع اعتراضی كارگران كارخانه های آجر ماشینی استان گلستان به بیكار شدن در اثر قطع گاز
بیش از صد تن از كارگران اخراجی كوره های آجر ماشینی استان گلستان با تجمع اعتراضی خواستار رسیدگی به مشكل قطع گاز این واحدهای تولیدی شدند. بنا به این خبر كه در روز ٩ بهمن منتشر شده، بیش از ٢ ماه است كه گاز مصرفی دهها كوره آجرپزی سفال و كارخانجات تولیدی مصنوعات ساختمانی قطع بوده و صدها كارگر كار خود را از دست داده اند. این كارگران دارای ١٠ سال سابقه كار هستند.

طومار اعتراضی كارگران كارخانه "بافت بلوچ"
طبق اخبار رسیده در چند روز گذشته صدها نفر از كارگران كارخانه "بافت بلوچ" با امضای طومار اعتراضی به تصرف زمین كارخانه توسط استانداری سیستان و بلوچستان، كه باعث بیكاری کارگران شده است، اعتراض كرده اند و تهدید كرده اند كه اگر به مطالبات آنها رسیدگی نشود، دست به تحصن خواهند زد.

آزادی، برابری، حکومت کارگری
مرگ بر جمهوری اسلامی
زنده باد جمهوری سوسیالیستی

حزب کمونیست کارگری ایران
٢٩ ژانویه ٢٠٠٧، ٩ بهمن ماه ١٣٨٦

Monday, January 28, 2008

اعتصاب ٣٠٠٠ کارگر کیان تایر وارد هشتمین روز شد

١٤٠٠ كارگر صنایع مخابراتی راه دور دست به اعتصاب زدند
با قطع گاز در قزوین دهها هزار کارگر بیکار شدند


اعتراض كارگران واحدهای تولیدی و صنعتی در استان قزوین به قطع گاز
در پی قطع گاز مصرفی صدها واحد تولیدی و صنعتی در استان قزوین، هزاران كارگر در این استان با بیكاری و به تبع آن عدم دریافت حقوق روبرو شده اند. گفته میشود که قطع گاز مصرفی این واحدها اعتراضات گسترده كارگران را دامن زده است.

اعتصاب ٣٠٠٠ کارگر لاستيک البرز
کارگران شرکت کيان تاير (لاستيک البرز سابق) واقع در جاده ساوه در اعتراض به ٤ ماه دستمزد پرداخت نشده خود از روز چهارشنبه ٢٦ دي در اعتصاب بسر ميبرند. کارگران بصورت ٢٤ ساعته در کارخانه مانده و علت اين امر را حفاظت از موجودي ها و اموال کارخانه ذکر کرده اند. روزهای ٦ و ٧ بهمن، کارگران دست به آتش زدن لاستیک ها و بشکه های قیر در محوطه کارخانه زدند تا خشم خود را از بی توجهی به خواستهای خود اعلام کنند. آتش سوزی و تجمع کارگران موجب ترافيك در جاده ساوه شد. تحت فشار اين اعتراضات کارفرما قول پرداخت ٢ ماه حقوق معوقه را به کارگران داد. اما از آنجا که قرار است اين پرداختيها با چکهاي مدت دار انجام گيرد و کارفرما هيچ تعهدي مبني بر پرداخت باقي طلب کارگران و از سرگيري توليد کارخانه که يک ماه است متوقف شده٬ نداده است٬ کارگران تصميم به ادامه اعتراض خود گرفتند.

در ارتباط با این اعتصاب، شفيعي مسئول روابط عمومي‌ اين شركت گفت که از ١٢٠٠ کارگر اين کارخانه بین ٢ تا ٤ ماه حقوق طلب کارند و بعلاوه مزايا و بن هاي کارگران پرداخت نشده است. بنا به همين گزارش بدنبال اولين بارش برف و به بهانه سرماي هوا اين کارخانه تعطيل و بعدا نيز موضوع مساله کمبود مواد خام و اوليه به ميان کشيده شده است و بدين ترتيب توليد به حال توقف در آمده است. گفتني است که کارگران اين کارخانه پيش از اين اعتصاب بارها به مراجع و نهادهاي مختلف دولتي مراجعه و به این وضعیت اعتراض کرده اند٬ اما هيچگونه پاسخي نگرفته اند.

اعتراض كارگران صنایع مخابراتی به عدم دریافت دستمزدهای خود
بنابه خبری كه روز ٧ بهمن ماه منتشر گردیده بود، حدود ١٤٠٠ تن از كارگران كارخانه صنایع مخابراتی راه دور، که سه ماه است دستمزد آنها پرداخت نشده، با مراجعه به استانداری دست به اعتراض زده اند.

حزب کمونیست کارگری از مبارزات و مطالبات بحق کارگران این واحدها حمایت میکند و کارگران را به اتحاد و پافشاری بر خواستهای خود، اتکاء هرچه بیشتر به مجمع عمومی و اتخاذ تصمیمات مشترک برای پیشبرد یک مبارزه موفق، تلاش به مبارزه مشترک با سایر واحدها و تقویت همبستگی مبارزاتی فرامیخواند. كارگران اعتصابی شایسته گرمترین حمایتها از جامعه و دیگر بخشهای كارگران هستند.

آزادی، برابری، حکومت کارگری
مرگ بر جمهوری اسلامی
زنده باد جمهوری سوسیالیستی

حزب کمونیست کارگری ایران
٢٧ ژانویه ٢٠٠٧، ٧ بهمن ماه ١٣٨٦

Monday, January 14, 2008

اتحادیه بین المللی ترانسپورت اندونزی با برپائی تظاهرات بزرگی خواهان آزادی منصور اسانلو و محمود صالحی شد

روز سوم ژانویه، اتحادیه بین المللی ترانسپورت اندونزی – بخش دریانودی، در حمایت از کارگران ایران اقدام به برگزاری تظاهرات بزرگی در مقابل کاخ ریاست جمهوری این کشور در جاکارتا کرد. در این اجتماع که بیش از 500 نفر در آن شرکت داشتند، نسبت به رفتار جمهوری اسلامی با فعالین کارگری اعتراض شد. تظاهرکنندگان خواهان آزادی منصور اسانلو و محمود صالحی شدند.

نمایندگان تظاهرکنندگان درکاخ ریاست جمهوری حضور یافتند و با منشی او در مورد آزادی کارگران زندانی در ایران ملاقات و گفتگو کردند. وزیر امور خارجه اندونزی به آنها قول داد که : در سفری که قرار است ریاست جمهوری این کشور در روز 11 ژانویه به ایران داشته باشد، این موضوع را با مقامات ایرانی در میان بگذارند.

لازم به یاد آوری است که چند ماه قبل، اتحادیه بین المللی ترانسپورت، فیلمی بنام " آزادی خواهد رسید " داستان منصور اسانلو، ساخته است. "مک اوراتا" یکی از مسئولین اتحادیه بین المللی ترانسورت در این باره گفت : این فیلم اتحادیه ها را تحت تاثیر قرار داده و به این مبارزه جلب کرده است. ماه گذشته کمپین تبلیعاتی موفقی از شمال آفریقا، آسیا و اقیانوسیه و تا جاکارتا داشته ایم. چه با شکوه است که اتحادیه های اندونزی با این اقدام مشخص به این موضوع توجه دارند. او اضافه کرد این مبارزه در سال 2008 ادامه دارد.

منصور اسانلو، محمود صالحی و دیگر فعالین کارگری، دانشجویان و همه زندانیان سیاسی باید بی درنگ و بدون قید وشرط آزاد شوند.

تلاش برای جلب حمایت بین المللی از مبارزات مردم ایران را باید گسترش دهیم. با حمایت مردم جهان از مبارزات مردم ایران، فشار به جمهوری اسلامی ایران را گسترش دهیم. تلاش برای طرد و منزوی کردن جمهوری اسلامی ایران باید تشدید و گسترش یابد.

زنده باد همبستگی بین المللی با مبارزات مردم ایران

تشکیلات خارج کشور حزب کمونیست کارگری ایران
13 ژانویه 2008، 23 دی 1386



ضمیمه: متن انگلیسی خبر برگرفته از سایت اتحادیه بین المللی کارگران ترانسپورت
News online
Rally in Indonesia over trade union repression in Iran
3 January 2008
view larger image
An Indonesian activist expresses solidarity with repressed trade unionists in Iran
Workers in Indonesia today voiced their protest in a rally against the repressive measures meted out to trade unionists in Iran and called for the release of all imprisoned activists. The action pre-empts an official visit to Iran of Indonesian President Susilo Bambang Yudhoyono next week.
Initiated by the ITF-affiliated Indonesian seafarers’ union, Kesatuan Pelaut Indonesia, the rally saw more than 500 workers, gather in front of the presidential palace in Jakarta. The workers, including representatives from other ITF affiliated unions, were demonstrating against the continued imprisonment of Mansour Osanloo, President of the Syndicate of Workers of Tehran and Suburbs Bus Company and Mahmoud Salehi, President of the Saquez Bakers’ Union. Both men are suffering serious medical conditions.
Union representatives delivered their message when they met with the secretary to the President at the palace. The Indonesian Ministry of Foreign Affairs has promised to contact the Iranian embassy and the Iranian government about the issue prior to President Yudhoyono’s visit, which is scheduled for 11 January.
Two days ago, members of the bus workers’ union’s executive board met Osanloo at the hospital where he was receiving outpatient treatment on his eye. It has been reported that doctors have recommended that Osanloo be released from prison for at least three months so that he is able to receive proper medical attention. They are awaiting a response from the judiciary.
On 16 December, Ebrahim Madadi, Vice President of the Syndicate of Workers of Tehran and Suburbs Bus Company was released from prison. Reza Dehghan of the Painters’ and Decorators’ union has also been set free.
Mac Urata, ITF Inland Transport Section Secretary commented: “Our promotional film, ‘Freedom will come - The Mansour Osanloo Story’ has inspired many unionists to join the campaign. We had a successful roadshow last month across North Africa and Asia/Pacific, including Jakarta. It’s good to see our Indonesian unions following up that event with concrete action like this. The roadshow will continue in 2008."

Saturday, January 12, 2008

"اتحادیه بین المللی کارگران مواد غذائی" (IUF) و "اتحادیه کارگران مواد غذائی سوئد" خواستار آزادی بی قید و شرط محمود صالحی و سایر کارگران زندانی شدند!

رئیس "اتحادیه بین المللی کارگران مواد غذائی" (IUF) و "اتحادیه کارگران مواد غذائی سوئد"٬ هانس اولوف نیلسون٬ طی نامه ای به احمدی نژاد در هفته اول ژانویه نسبت به اذیت و آزار و زندانی کردن فعالین کارگری توسط جمهوری اسلامی اعتراض کرد و خواستار آزادی محمود صالحی و دیگران کارگران زندانی شد۔ در این نامه ضمن اشاره به نحوه دستگیری محمود صالحی و وضعیت جسمی وی از جمله آمده است:
" ما از شما می خواهیم که مدافعین حقوق کارگری را، که تنها جرمشان تلاش برای اجرای حقوق پایه ای انسانی برسیمت شناخته شده در سطح جهانی است، فورا و بی قید و شرط آزاد کنید. افکار عمومی بین المللی دولت شما را نسبت به سلامتی جسمی و روحی این شهروندان ایرانی مسئول می داند."

حزب کمونیست کارگری ایران همه سازمانها و اتحادیه های کارگری جهان را فرا می خواند که برای نجات جان محمود صالحی و همه کارگران و دانشجویان در بند به هر طریق که میتوانند، از جمله با ارسال نامه های اعتراضی به جمهوری اسلامی و برگزاری حرکات اعتراضی اقدام کنند و خواستار آزادی کلیه کارگران و دانشجویان دستگیر شده و توقف و منع فشار و تهديد بر روي فعالين سیاسی و رهبران کارگري در ايران شوند۔


تشکیلات خارج کشور حزب کمونیست کارگری ایران
۱۱ ژانویه ۲۰۰۸، ۲۱ دی ۱۳۸۶

ضمیمه ۱ متن نامه انگلیسی
ضمیه ۲ ترجمه فارسی نامه


ضمیمه ۱: متن نامه انگلیسی
Mr.Mahmoud Ahmadinejad
President of the Islamic Republic of Iran
Mr. President:We wish to register our strong protest at the arrest of some 50 people on May 1 in Saqez, seven of whom are still in detention. The only offence of those arrested and detained is their attempt to celebrate, in common with workers around the world, the first of May, the International Labour Day. We also understand that Mr. Mahmoud Salehi was badly beaten following his arrest, and that government security forces beat his wife and son at their home. As we understand it Mr. Mahmoud Salehi is still in police detention and very sick. The information we have got, also tells us that during the last weeks he has been threaten to death three times by some of the prison guards. He also suffers from kidney problems that require medical attention. These problems can best be taken care of if he gets medical treatment at a hospital. We call upon you to secure the immediate and unconditional release of these seven worker rights advocates who are guilty only of attempting to exercise internationally recognized fundamental human rights. Public opinion abroad will hold your government responsible for the physical and psychological well-being of these Iranian Citizens.Sincerely,Hans-Olof Nilsson
President of IUF and Swedish Food Workers' Union
ضمیمه ۲: متن ترجمه فارسی
آقای محمود احمدی نژاد
رئیس جمهور اسلامی ایران

آقای رئیس جمهور

مایلیم اعتراض شدید خود را نسبت به دستگیری حدود ٥٠ نفر در روز اول ماه مه در شهر سقز، که هفت نفر از آنان کماکان در بازداشت بسر می برند، ابراز داریم. تنها جرم بازداشت شدگان این است که تلاش کرده اند مشترکا با کارگران سراسر جهان روز اول ماه مه، روز جهانی کارگر، را گرامی بدارند. طبق اطلاع ما، آقای محمود صالحی پس از دستگیری اش شدیدا مورد ضرب و شتم قرار گرفت و مامورین امنیتی همسر و پسر وی را نیز در خانه شان کتک زدند.

چنانچه ما مطلع شده ایم، آقای محمود صالحی هنوز در بازداشت پلیس بسر می برد و شدیدا بیمار است. این اطلاعات همچنین حاکی از این است که وی در طول هفته های گذشته از طرف مامورین زندان سه بار تهدید به مرگ شده است. آقای صالحی همچنین دچار ناراحتی کلیه است و نیازمند مراقبت پزشکی است. بهترین طریق رسیدگی به این مشکلات تحت درمان قرار گرفتن ایشان در بیمارستان است.

ما از شما می خواهیم که این هفت نفر مدافعین حقوق کارگری را، که تنها جرمشان تلاش برای اجرای حقوق پایه ای انسانی برسیمت شناخته شده در سطح جهانی است، فورا و بی قید و شرط آزاد کنید. افکار عمومی بین المللی دولت شما را نسبت به سلامتی جسمی و روحی این شهروندان ایرانی مسئول می داند.

با احترام،

هانس اولوف نیلسون
Hans-Olof Nilsson
رئیس "اتحادیه بین المللی کارگران مواد غذائی" (IUF) و "اتحادیه کارگران مواد غذائی سوئد"

Thursday, January 10, 2008

تجمع و تحصن کارگران کارخانه سماء پيروز شد

کارگران پرداخت 5 ماه حقوقهاي معوقه را به کارفرما تحميل کردند
طبق خبري که به کميته کردستان حزب رسيده است بيش از 70 نفر از کارگران اين کارخانه که در نزديک قروه واقع شده است روز سه شنبه 18 ديماه ساعت 8 در مقابل کارخانه دست به اعتصاب زدند. خواسته هاي کارگران پرداخت 5 ماه حقوقهاي معوقه و بازگشت به کار بود. کارفرماي اين کارخانه قبلأ اعلام کرده بود که به دليل نداشتن مواد اوليه همه 140 کارگر شاغل در اين کارخانه بيکار ميشوند و بايد منتظر بمانند تا تکليف راه اندازي و يا بسته شدن کارخانه معلوم شود.
کارگران از همان روز اول در مقابل تصميم کارفرما اعتراض خود را اعلام کردند و خواسته هاي خود را با اعتصاب و تجمع پيگيري کردند. کارگران با تشکيل مجمع عمومي و انتخاب 4 نفر به عنوان نمايندگان خود تصميم گرفتند با مراجعه به اداره کار و فرمانداري قروه کارفرما را وادار به عملي کردن خواسته هايشان کنند. اما بعد از يک دوره تلاش به نتيجه نرسيدند. کارگران نهايتأ ناچار شدند روز سه شنبه ساعت 8 صبح تحصني را در مقابل در کارخانه شروع کنند. کارگران خواهان حضور کارفرما در جمع کارگران شدند. اما کارفرما قبول نکرد و کارگران به تماس با اداره کار و فرمانداري تصميم خود به تجمع و تحصن در مقابل کارخانه را اعلام کردند. ساعت 10 صبح خالديان از طرف اداره کار به محل تجمع کارگران آمد و از کارگران خواست محل را ترک کنند و فقط 10 تا 14 نفر به عنوان کساني که در مزاکره شرکت کنند و يا ناظر مذاکرات با شند بمانند. اما کارگران اين خواست را رد کردند و اعلام کردند به تحصن خود در مقابل کارخانه تا پرداخت حقوقهاي معوقه ادامه ميدهند.
کارگران بعد از بي نتيجه بودن مذاکره با نماينده اداره کار تلاش کردند از طريق تلفن به فرمانداري، اداره کار و کارفرما تصميم خود را به ادامه تجمع اعلام کنند و آنها را تحت فشار قرار دهند. کارفرما قول داد بعد از ظهر همين روز در جمع کارگران حاضر و حقوقها را پرداخت کند. اما در ساعت مقرر خبري از کارفرما نشد. بعد از اين وعده دروغ کارفرما بود که کارگران اعلام کردند شب را در مقابل کارخانه ميمانند و يک بار ديگر فرمانداري و اداره کار را از تصميم خود مطلع کردند. کارگران اعتصابي از طريق مردم عابر، دوستان و آشنايان و خانواده هاي خود و SMS خبر تحصن را به بخش وسيعي از شهر رساندند.
بعد از اين اتفاقات کارگران شب را با اين هواي سرد زمستاني در مقابل کارخانه بسر بردند. هنگاميکه کارفرما و اداره کار و فرمانداري متوجه قاطعيت کارگران شدندن ناچارأ نصف شب هيتي را به ميان کارگران فرستادند و نماينده کارفرما اعلام کرد حقوقهاي معوقه را پرداخت ميکنند. کارگران اعلام کردند به وعده وعيدها اعتمادي ندارند و همين حالا بايد حقوقها را پرداخت کنند در غير اينصورت تجمعشان ادامه خواهد داشت.
نمايندگان کارفرما و اداره کار همانجا ناچار شدند پرداخت حقوقها را شرع کنند. چنانچه علاوه بر بيش از 70 نفر از کارگران اعتصابي بقيه کارگراني که در اعتصاب حضور نداشتند هم صبح چهار شنبه براي دريافت حقوقهايشان حاضر شده و تا رسيدن اين خبر پرداخت حقوقها ادامه دارد.
نمايندگان کارگران اعلام کردند بعد از دريافت همه حقوقهاي معوقه همه کارگران بايد به سر کارهايشان برگردند. در مورد بازگشت به کار کارگران اداره کار و کارفرما به کارگران اعلام کرده اند که به سر کارشان بر ميگردند و يک هفته مهلت ميخواهند که کارفرما مشکلات مواد خام و... را حل و فصل کند. اما مسله مهم ديگري که در اين جدال اتفاق افتاده است تهديد نماينده کارفرما عليه نمايندگان کارگران بوده است. او اعلام کرده است بعد از بازگشت به کار نمايندگان کارگران اخراج خواهند شد. کارگران و نمايندگانشان اين تهديد را بشدت محکوم کرده و اعلام کرده اند که در مجمع عمومي خود در اين مورد تصميم ميگيرند و در مقابل تهديدات کارفرما بي جواب نخواهند بود.
کميته کردستان حزب کمونيست کارگري ايران اين پيروزي را به کارگران کارخانه سما تبريک ميگويد و از همه کارگان اين کارخانه ميخواهد که با اتحاد و همبستگي خود اجازه هيچگونه تفرقه اندازي به کارفرما و دولت ندهند. ضامن پيروزي کامل کارگران براي بازگشت به کار اتحاد و همبستگي آنها است. تشکيل مجمع عمومي و تصميمات جمعي کارگران براي ادامه اين مبارزه و انتخاب نمايندگان کارگران در اين مجامع اولين شرط حياتي و مهم براي ادامه اتحاد و رسيدن به مطالبات کارگران است.
کميته کردستان حزب کمونيست کارگري ايران
19 دي ماه 1386- 9 ژانويه 2007

انتقال مجدد محمود صالحی به بیمارستان توحید

روز سه‌شنبه 18 دی ماه 86، ساعت 11 و بیست دقیقه قبل از ظهر، محمود صالحی را از زندان مرکزی شهر سنندج به کلینیک تخصصی بیمارستان توحید این شهر، جهت انجام تست ورزشی و "اکو" انتقال دادند.
بعد از آزمایشات فوق که توسط "دکتر خالد رحمانی" متخصص قلب وعروق به عمل آمد، در ساعت 1 بعد از ظهر، محمود صالحی را دوباره به زندان برگرداندند.
بنا به درخواست پزشک معالج، محمود صالحی باید فردا چهارشنبه 19 دیماه جهت آزمایش "انژیو گرافی" راس ساعت 8 صبح دوباره در بیمارستان توحید حضور یابد.
کمیته دفاع از محمود صالحی
18 دی ماه 1386

Wednesday, January 9, 2008

اعتراض كاركنان پالایشگاه نفت آبادان به بی مسكنی

كاركنان به مصوبه مجلس اسلامی معترضند

بنابه خبری كه به حزب كمونیست كارگری رسیده است، بیش از ١٠٠ تن از كاركنان رسمی پالایشگاه نفت آبادان چندین روز است كه هر روزه دست به تحصن و تجمع اعتراضی میزنند. این كاركنان علت اعتصاب خود را عدم واگذاری منازل سازمانی به كاركنان شركت نفت و واگذاری این منازل به افراد ارگانهای دیگر غیر شاغل در شركت نفت اعلام كرده اند.

بر اساس مصوبه جدید مجلس، امكان واگذاری منازل به سایر ارگانها بصورت مزایده است! در نتیجه كاركنان رسمی كه حق اسكان در این منازل را دارند اما نمیتوانند در رقابت شركت كنند، به این مصوبه معترضند. این كاركنان با اشاره به تبعیض شركت نفت با آنها، اعلام كرده‌اند كه در سایر مراكز نفتی در شهرهایی چون ماهشهر و اراك، منازل سازمانی بصورت اقساط طولانی به خود پرسنل واگذار شده است؛ اما آبادان با اینكه بزرگترین شهر نفتی ایران است، فقط تعداد محدودی از منازل فرسوده در ایستگاه‌های كارگری، آنهم در ازای بازنشستگی زودتر از موعد، با كم كردن یكجا از پاداششان، به آنها واگذار شده است. این كاركنان كه از روز ۵ دیماه دست به اعتراض زده‌اند، اعلام كرده‌اند كه ٢۵ تا ٣٠ سال است در شركت پالایش نفت كار میكنند؛ اما تاكنون صاحب خانه نشده‌اند. كاركنان بار دیگر از تاریخ ٩ تا ١٢ دیماه در مقابل در اصلی پالایشگاه تحصن كردند. اعتراض كاركنان در روز ١٢ دی ماه، با دخالت حراست و دادن وعده كه "در روزهای آینده خبر خوشی در این مورد خواهید داشت" موقتا پایان یافت. اما دیروز هفدهم دیماه، آخرین روزی بود كه كاركنان قرار بود "خبر خوش" بشنوند! اما كاركنان شاهد هیچ "خبر خودش" تازه‌ای نبودند. در نشستی كه كاركنان معترض با مسئولین شركت داشتند، به آنها گفته شد که واگذاری مسكن به كاركنان فقط در ایستگاههای كارگری صورت خواهد گرفت و همچنان بصورت بازنشستگی پیش از موعد و با احتساب سی سال سرویس و پنجاه سال سن، خواهد بود. همچنین واگذاری به سایر ارگانها كه مورد اعتراض كاركنان بود، مسكوت مانده است.

بنا به آخرین خبری كه به حزب كمونیست كارگری رسیده، اعتراضات كاركنان همچنان ادامه دارد، اما مسئولین پالایشگاه درصدد ایجاد تفرقه در میان پرسنل پالایشگاه هستند.

حزب كمونیست كارگری از اعتراض كاركنان پالایشگاه نفت آبادان حمایت می كند و از آنها می خواهد كه یكپارچه و متحد توطئه های تفرقه افكنانه جمهوری اسلامی را خنثی كنند. خواست مسكن یكی از خواستهای اصلی كاركنان شركت نفت بوده است. مسكن یك حق بی چون و چرای كارگران و همه مردم است. حزب همه كارگران و مردم آبادان را، بخصوص كارگران پالایشگاه نفت آبادان را فرامیخواند كه از اعتراض پرسنل پالایشگاه نفت آبادان قاطعانه حمایت كنند.

آزادی، برابری، حكومت كارگری
مرگ بر جمهوری اسلامی
زنده باد جمهوری سوسیالیستی

حزب كمونيست كارگری ايران
١٨ دی ماه ١٣٨٦ – ٨ ژانویه ٢٠٠٨

Tuesday, January 8, 2008

جمهوری اسلامی میلیونها تن از پناهندگان افغان را به زندان تهدید كرد

مدیر كل امور اتباع و مهاجران وزارت كشور جمهوری اسلامی، سید تقی قائمی، روز ١١ دیماه در یك نشست مطبوعاتی اعلام كرد كه "تاكنون افراد فاقد مجوز را به طور مسالمت آمیز و به وسیله اتوبوس به كشورشان باز می‌گرداندیم اما از این پس با توجه به اختیارات قانونی كسب شده، قصد داریم مهاجران غیر مجاز را حداكثر تا پنج سال در اردوگاههایی كه برایشان در نظر گرفته شده، نگهداری كنیم." وی در باره این "ارودگاهها" میگوید: "این اردوگاهها شرایط زندان را خواهند داشت."

طرح زندانی كردن پناهندگان افغانی در ادامه سالها اذیت و آزار و ضرب و شتم این بخش محروم جامعه است. جمهوری اسلامی "طرح ضربتی اخراج افغانی"ها را از اوایل سال ٨٦ آغاز كرد و تاكنون صدها هزار تن از این پناهندگان را اخراج كرده است. با شروع به عملی شدن این طرح، تاكنون صدها پناهنده مورد ضرب و شتم و بی‌حرمتی نیروهای امنیتی قرار گرفته و چندین تن نیز جان خود را از دست داده‌اند. جمهوری اسلامی هدف این عمل خود را كاستن هزینه سوبسید اعلام كرده است. سید تقی قائمی میگوید كه نگهداری از این پناهندگان روزانه برای جمهوری اسلامی ۵ میلیون دلار هزینه دارد. مقامات كمیساریای پناهندگی در اوت سال ٢٠٠٧ اعلام كردند كه در چند ماه اول آن سال، ١٢ میلیون دلار بابت نگهداری از پناهندگان و مهاجرین افغانی به جمهوری اسلامی پرداخت كرده‌اند. اما هیچكدام از اینها به این واقعیت اشاره نمیكنند كه این بخش از جامعه مورد استثمار وحشیانه سرمایه داران قرار گرفته‌اند و سالانه صدها میلیون دلار سود به جیب سرمایه داران ریخته اند.

كارگران و پناهندگان افغانی در جمهوری اسلامی در وحشیانه‌ترین شرایط زندگی میكنند. آشكارا مورد توهین و بی‌حرمتی مقامات بلندپایه دولتی، از رئیس جمهور گرفته تا مقامات "خانه كارگر" و شوراهای اسلامی و رسانه های وابسته به حکومت قرار گرفته‌اند. به هر مناسبتی مقامات شوراهای اسلامی كار و "خانه كارگر" برای "كاهش بیكاری" خواهان اخراج كارگران افغانی شده‌اند. احمدی نژاد رسما به مقامات كمیساریای پناهندگی گفته است: "مهمان آمد آنقدر نشست كه صاحب خانه شد." در همین كنفرانس مطبوعاتی جناب قائمی میگوید كه "٤٦ شغل از سوی وزارت كار مشخص و معرفی شده كه این افراد صرفا میتوانند در این مشاغل فعالیت كنند." جاهائی در ایران وجود دارد كه این پناهندگان رسما و قانونا از سكنی گزیدن در آنجا منع گردیده‌اند. كودكان پناهندگان افغان، حتی اگر در ایران متولد شده و حتی اگر یكی از والدین آنها ایرانی الاصل! هم باشد، از امكانات اولیه ای چون مدرسه محروم می شوند.

افغانستان امروز با هیچ قیاسی جائی برای زندگی امن نیست كه جمهوری اسلامی بخشی از جامعه را كه خود به عنوان "خارجی" دسته بندی كرده است، به آنجا راهی كند. سیاست اخراج و زندانی كردن پناهندگان افغانی در ادامه بده و بستانهای اسلامی است كه دول اسلامی ایران و افغانستان و مقامات كمیساریای پناهندگی در بازی با زندگی این بخش محروم جامعه آن را دنبال میكنند.

حزب کمونیست کارگری جمهوری اسلامی را بخاطر سیاست های ضدانسانی و یورش به زندگی كارگران و پناهندگان افغانی شدیدا محكوم می‌كند و از همه‌ کارگران و مردم ایران، از همه سازمانهای کارگری و نهادها و سازمانهای مدافع حقوق انسان می‌خواهد كه به تعرضات جمهوری اسلامی به زندگی و حقوق مهاجرین و پناهندگان افغانی ساكن ایران اعتراض كرده و خواهان عقب نشینی این رژیم وحشی از سیاست زندانی كردن این انسانها شود. حزب به نوبه خود در برابر سیاست ضدانسانی جمهوری اسلامی خواهد ایستاد و از هیچگونه امكانی برای افشا و رسوا كردن آن كوتاهی نخواهد كرد.

کسانی که مهاجر و پناهنده افغان نامیده میشوند در واقع جزو بی حقوق ترین بخش جامعه اند و باید فورا و بی چون و چرا از کلیه حقوق شهروندی، از جمله حق کار و اقامت، برخوردار شوند. حزب کمونیست کارگری همه کارگران و همه مردم آزاده را فرا میخواند تا برای تامین حقوق شهروندی همه ساکنین کشور به میدان بیایند. حمله به معیشت و حقوق نازل مهاجرین افغان یک حربه مهم جمهوری اسلامی برای حمله به معیشت کل طبقه کارگر، ایجاد تفرقه در میان کارگران و تحمیل خفقان به کل مردم است.

ننگ بر سیاست های ضد بشری جمهوری اسلامی در قبال مهاجرین
زنده باد همبستگی کارگری در دفاع از حقوق شهروندی همه ساکنین کشور
مرگ بر جمهوری اسلامی
زنده باد جمهوری سوسیالیستی

حزب كمونيست كارگری ايران
١٥ دی ماه ١٣٨٦ – ٥ ژانویه ٢٠٠٨

Monday, January 7, 2008

کارگران نیشكر هفت تپه موفق به دریافت پاداش خود شدند

اطلاعيه شماره ٣١
در اطلاعیه قبل به اطلاع رساندیم که کارگران نی بر هفت تپه با دست زدن به اعتصاب در روز ١٠ دیماه، التیماتوم دادند که چنانچه وعده های مدیریت درمورد پرداخت بموقع دستمزدها تا روز ١٥ دیماه عملی نشود، مجددا دست به اعتصاب خواهند زد. بدنبال این التیماتوم، مدیریت پاداش معوقه کارگران را پرداخت کرد. در فصل تولید مديريت بیش از هرزمان دیگر از اعتصاب و تعطيل کار توسط کارگران بيم دارد و از اين رو ناگزير شد که به خواست کارگران تن دهد.


آزادی، برابری، حكومت كارگری
مرگ بر جمهوری اسلامی
زنده باد جمهوری سوسیالیستی

حزب كمونيست كارگری ايران
١٦ دی ماه ١٣٨٦– ٦ ژانویه ٢٠٠٨

جمعی از کارگران شاغل و بیکار عسلویه خواستار آزادی فوری دانشجویان و کارگران زندانی شدند


جمعی از کارگران بیکار عسلویه و همچنین جمعی از کارگران پالایشگاه گاز فازهای ۹ و ۱۰ با نصب پارچه نوشته هایی خواهان آزادی دانشجویان و کارگران زندانی شدند.
این پارچه نوشته ها در سه راه عسلویه و سه راه نخل تقی که از مسیر های اصلی تردد کارگران پروژه های منطقه ی پارس جنوبی هستند نصب شدند.
آوای دانشگاه

Saturday, January 5, 2008

اعتصاب كارگران كاغذسازی پارس و نیشكر هفت تپه برای دستمزدهای معوقه و بیمه درمانی

اطلاعيه شماره ٣٠
فعالین كارگری هفت تپه همچنان تحت فشار اداره اطلاعات رژیم هستند
كارگران شركت نیشكر هفت تپه به مدیریت التیماتوم اعتصاب دادند


بنابه خبری كه "فعالین حقوق بشر و دمكراسی در ایران" در روز ١٣ دی ماه منتشر كرده اند، طی چند روز گذشته بیش از هزار تن از كارگران شركت كاغذسازی پارس، یكی از شركتهای زیر مجموعه نیشكر هفت تپه، در اعتراض به عدم پرداخت ٣ ماه حقوق و مزایای معوقه خود دست به اعتصاب زده و خواهان رسیدگی به مطالباتشان شدند. این گزارش می افزاید كه بعد از ٣ روز اعتصاب و تجمع اعتراضی كارگران، مدیریت شركت وادار به عقب نشینی می گردد و به خواست پرداخت دستمزدهای كارگران تن می دهد. اداره اطلاعات ٢۵ تن از كارگران شركت كننده در این اعتصاب و فعالین كارگری را احضار كرده و تحت فشار و مورد تهدید قرار می دهد. اما مجبور می شود بعد از چند ساعت بازداشت، این كارگران را آزاد كند.

از سوی دیگر، همزمان با اعتصاب كارگران شركت كاغذسازی پارس، كارگران نی بر طرح نیشكر هفت تپه از روز ١٠ دی ماه در اعتراض به محروم بودن از خدمات دفترچه تأمین اجتماعی دست به اعتصاب زدند. كارگران نی بر همچنین خواستار عملی شدن وعده های مدیریت در خصوص پرداخت به موقع دستمزد كارگران شده و تا روز ١۵ دی ماه به وی فرصت دادند تا مطالبات معوقه كارگران را پرداخت نماید، در غیر اینصورت بار دیگر دست به اعتصاب خواهند زد.

كارگران نیشكر هفت تپه و شركتهای زیر مجموعه آن عملا ثابت كرده‌اند كه تنها با صفی متحد و یكپارچه میتوان اجحافات مدیران ریز و درشت رژیم را به عقب راند. تنها با یك چنین صفی نیز میتوان فشار و اذیت و آزار بر فعالین كارگری را كم كرد و حق خود را گرفت.

حزب کمونیست کارگری كارگران را به اعتراضات یكپارچه و متحد برای تحقق خواسته های خود و بر علیه رژیم فرا میخواند، حزب احضار كارگران اعتصابی به اداره اطلاعات جمهوری اسلامی را محکوم میکند و از کارگران همه مراکز کارگری، از دانشجویان، زنان و کلیه مردم آزادیخواه میخواهد که از مبارزات کارگران هفت تپه حمایت کنند و فشار به فعالین کارگری را محکوم کنند.

آزادی، برابری، حكومت كارگری
مرگ بر جمهوری اسلامی
زنده باد جمهوری سوسیالیستی

حزب كمونيست كارگری ايران
١٣ دی ماه ١٣٨٦ – ٣ ژانویه ٢٠٠٨

پیام محمود صالحی به مدافعان طبقه کارگر ومردم شریف ایران!/ در رابطه با پیام اخیر همسرم، محمود صالحی

عزیزان، من میدانم که در مدت ده ماه زندانی شدنم به دست کسانی که در خدمت نظام سرمایه اند همگی شما با نگرانی پی گیر وضعیت سلامتی ام بوده اید! با سپاس فراوان وقدر دانی از تک تک شما عزیزان باید بگویم حالم بسیار بسیار خوب است.

عزیزان، اطمینان داشته باشید هر قطره اشکی که از چشمان یک زن، یک کودک و یا مردی برای سلامتی من سرازیر می شود تبدیل به آتشی خواهم کرد و با آن نظام پوسیده سرمایه داری را خواهیم سوزاند.


مردم همیشه قهرمان سنندج!

دختران زیبا، پسران خونگرم، پدران امیدوار ومادران داغدیده تنها میتوانم بگویم سپا سگذارم از اینکه در این مدت همانند فرزند و برادر خود در آغوشم گرفتید. محبت و دلسوزی شما من را روی اعتقاداتم راسختر وجسورتر کرده است!

عزیزان پیروزی از آن ما است، مبارزه برای رهائی طبقه کارگر، مبارزه برای محو نا برابریها است بنا بر این بیائید دست در دست هم نظام پوسیده سرمایه داری را به زباله دان تاریخ بسپاریم، اگر در این راه جان دهیم بازهم پیروزی با ما است!


زندان مرکزی سنندج بند 2
محمود صالحی
..................
در رابطه با پیام اخیر همسرم، محمود صالحی
پیام همسرم، محمود صالحی، به فعالین کارگری، مردم آزاده‌ی ایران و از آنجمله ساکنین قهرمان سنندج که در آن حال خود را "بسیار بسیار خوب" توصیف کرده، پرسشهائی را بر انگیخته است. مدتهاست که من حال وخیم جسمی محمود را یادآوری کرده و اعتراض کنان خواهان تحقق حق او برای آزادی و معالجه شده‌ام.
آیا پیام فوق الذکر هیچ تناقضی با یادآوریهای من دارد؟ جواب بطور قطع منفی است. محمود در این پیام با آن روحیه نیرومندی که دارد، و من بهتر از هر کس دیگر با آن آشنا هستم، احوالپرسان خویش را تمجید کرده و آنها را دلداری میدهد. این فرق دارد باپیامها و نامه‌هائی که او یا من و یا فرزندم سامرند مینویسیم و از حقوق حقه او برای آزادی و معالجه دفاع میکنیم. ما در آن پیامها و نامه‌ها از حقوق حقه محمود در برابر یک دولت و طبقه سرمایه‌دار حامی آن صحبت میکنیم و محمود در این پیام مردمی آزاد، دلسوز و شریف را دلداری میدهد.
کسانی که محمود را از نزدیک میشناسند میدانید که او، نظیر همه همقدمان و همفکرانش، مالامال از عشق به زندگی است و یک زندگی آزاد، شاد، و بری از اسثمار، نابرابری و تبعیض را برای همگان میخواهد. او در این راه و هم قدم با همه مخالفین استثمار و ستمگری در مقابل کسانی قرار گرفته است که هر گونه حق طلبی را با شکنجه و زندان و اعدام جواب میدهند. این امر در تاریخ این مملکت نهادینه است. مبارزین در مقابله با این توحش یک فرهنگ مقاومت و تحقیر مرگ را در جامعه و در خود تقویت کرده‌اند. به این معنی محمود، این عاشق پاکباز زندگی، مرگ را تحقیر میکند و از آن هراسی ندارد. کسی که چنین فرهنگ و روحیه والائی دارد، البته درد کلیه و فشار خون و ناراحتی قلب را در مقابل احوالپرسان خود به هیچ میگیرد و میگوید که حال (روحیش) "بسیار بسیار خوب است".
عزیزان!
وضع جسمی محمود همچنان وخیم است. او را در پروسه‌ئی قرار داه‌اند که به شدت خطر‌ناک است. من در کنار فرستادن پیام و نامه‌های گوناگون، روزانه این کاربدست و آن مقام را تحت فشار میگذارم تا به وظایف خود در برابر یک زندانی سیاسی عمل کنند. آگاهی من بر روحیه عالی همسرم به هیچوجه از تشویش عمیق من نمی کاهد. محمود باید معالجه گردد. او باید سالم بماند و به میان ما برگردد. نه فقط من و فرزندانم، بلکه مردم آزاده و تحت ستم به محمود احتیاج دارند. همه ما باید بر فشار خود بیافزائیم تا قوه قضائیه و مسئولین در برابر حق محمود برای معالجه و آزادی سر تسلیم فرود آورند.
با ادای احترام نسبت به همه انسانهای آزاده
نجیبه صالحزاده
14/10/1386

اجتماعات اعتراضی کارگران در برابر مراکز دولتی

اعتراض مجدد كارگران شركت قوه پارس قزوین، اعتراض مجدد كارگران شركت چینی همگام و اعتراض ماهیگیران منطقه كیاشهر گیلان

تجمع اعتراضی مجدد کارگران شرکت قوه پارس قزوین به عدم پرداخت حقوق معوقه
صبح چهارشنبه ١٢ دی ماه کارگران شرکت قوه پارس قزوین در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و مزایای معوقه خود بار دیگر و این بار در مقابل وزارت صنایع و معادن جمهوری اسلامی در تهران تجمع کردند. ١٨ ماه حقوق و مزایای این کارگران تا کنون پرداخت نشده و ١۵٠ تن از کارگران بازنشسته این واحد نیز تاکنون مطالباتشان را دریافت نکرده اند. كارگران اعلام كردند كه "آیا اگر مسئولان دولتی ٢ ماه حقوق نگیرند، تحمل خواهند كرد؟" كارگران تجمع كننده شركت قوه پارس، روز ١١ دی ماه نیز در مقابل وزارت كار تجمع كرده بودند كه با دخالت نیروهای امنیتی از مقابل این وزارت بیرون رانده شدند.
یكی از مسئولین وزارت صنایع و معادن در پاسخ به تجمع كارگران با وقاحت گفته است: «خواست کارگران، راه‌اندازی مجدد این کارخانه است که این درخواست غیر قانونی است. همچنین ادعای کارگران مبنی بر اینکه ١٨ ماه است حقوق دریافت نکرده‌اند، نیز از واقعیت به دور است و اجتماع آنان روبه روی وزارت صنایع نیز غیر قانونی است.»
کارگران شرکت کننده در این تجمع اعتراضی که بین ١٧ تا ٢٧ سال سابقه کار در این شرکت را دارند تاکنون چندین بار در مقابل نهادهای مختلف جمهوری اسلامی دست به تجمع زده‌اند، اما هیچ اقدامی جهت رسیدگی به مشکلات آنان انجام نشده است.

تجمع صیادان در مقابل استانداری گیلان
بیش از ١٠٠ تن از ماهیگیران منطقه کیاشهر روز چهارشنبه ١٢ دی ماه در مقابل استانداری گیلان تجمع کرده و خواستار رسیدگی به مشکلاتشان شدند. به دنبال تعطیلی شرکت تعاونی منطقه کیاشهر در ٣ سال قبل، مسئولین دولتی از جبران خسارات وارده و پرداخت مطالبات ١٣٠ تن از صیادان این منطقه خودداری می‌کنند.
صیادن شرکت کننده در این تجمع که خواهان احقاق حقوق خود بودند، بدون آنکه جوابی به خواستهایشان داده شود، به وسیله سركوبگران جمهوری اسلامی متفرق شدند.

اعتراض مجدد كارگران کارخانه چيني همگام در اعتراض به دستمزدهاي معوقه
دهها تن از کارگران کارخانه چینی همگام بار دگر در اعتراض به عدم پرداخت دستمزدهایشان دست به تجمع زدند. این كارگران كه چند روز پیش در روز ٣ دی ماه در مقابل استانداری شهركرد تجمع كرده بودند، روز دوشنبه ١٠ دی ماه این بار در مقابل اداره کار این شهر تجمع کرده و خواستار رسیدگی به مشکلاتشان شدند. کارگران کارخانه چینی همگام که مطالبات معوقه خود را در یافت نکرده اند، خواستار پرداخت حقوق و مزایای معوقه و رسیدگی به بیمه بیکاری خود شدند. این کارگران طی ماههای گذشته چندین بار در مقابل استانداری استان چهارمحال و بختیاری دست به تجمع زده اند، اما مسئولین دولتی و کارفرمایان همچنان از پاسخگویی به مشکلات آنان خودداری می کنند.


آزادی، برابری، حكومت كارگری
مرگ بر جمهوری اسلامی
زنده باد جمهوری سوسیالیستی

حزب كمونيست كارگری ايران
١٢ دی ماه ١٣٨٦ –٢ ژانویه ٢٠٠٨

برای افزایش دستمزد، علیه بی مسکنی، علیه بیکاری!

اخبار اعتراضات كارگری در چند روز گذشته
اعتراض كارگران ایران خودرو، كاركنان پالایشگاه آبادان، كارگران شركت پونل پاكدشت، كارگران مجتمعی صنعتی سماء قروه، تاكسیرانان آبادان، كارگران كارخانه آزمایش مرودشت، كارگران كارخانه چینی همگام، كارگران شركت ایران تزریق پمپ زنجان و كارگران كارخانه چیت سازی بهشهر

اعتراض کارگران ایران خودرو به کاهش سطح دستمزدها
"جمعی از کارگران ایران خودرو" با انتشار بیانیه‌ای اعتراض شدید خود را نسبت به كاهش سطح دستمزدها ابراز كرده‌اند. در این بیانیه آمده است: "در پی تجدید ساختار طبقه بندی مشاغل در شرکت ایرانخودرو در جهت ثابت نگهداشتن سطح دستمزدها موجی از اعتراض این شرکت را فرا گرفت. اعتراض کارگران در بخشهای مختلف به قدری زیاد بود که شرکت مجبور گردید که روز جمعه را که قبلا کار اعلام کرده بود لغو نماید. چرا تاون کاهش هزینه‌ها از جیب ما کارگران؟ معاونت منابع انسانی شرکت با دست بردن در طرح طبقه بندی مشاغل افزایش ارتقاء شغلی را از دوسال به چهارسال افزایش داده است و دلیل آنها کاهش هزینه ها با ثابت نگهداشتن دستمزد ما کارگران میباشد بطوریکه همکارانی که قرار بود امسال ارتقاء شغلی پیدا کنند با این قانون ارتقاء شغلی آنها نه تنها افزایش پیدا نمیکند بلکه دوسال دیگر عقب می افتند. ما میپرسیم چرا تاوان کاهش هزینه ها از جیب ما کارگران باید پرداخت شود در حالیکه تولید شرکت نه تنها کاهش پیدا نکرده است بلکه با افزایش روزانه صادرات میلیاردها سود عاید شرکت گردیده است ما میپرسیم سهم ما از افزایش تولید و صادرات چیست؟
دوستان و همکاران گرامی، با توجه به افزایش تورم که هر روز در جامعه رخ میدهد ثابت نگهداشتن سطح دستمزدها چه چیزی غیر از پایین آوردن توان و قدرت خرید ما میباشد به نظر میرسد هر چه تولید افزایش پیدا میکند صادرات زیاد میشود هر چه ما تلاش میکنیم چیزی غیر از فقر و نداری نصیبمان نمیشود. عدم تامین چبران کسر حقوقها دیگر معنای ندارد رکورد تولید قطع شده است آکوردها همچنان ثابت نگهداشته شده است، وسایل بنی دیگر توضیح نمیشود. دادن بن نقدی هیچ چیزی نصیب ما کارگران نمیکند، روغن نباتی امروز ده هزار تومان گیر نمیآید، تعاونی خاص و تعاونی مصرف تبدیل به یک بنگاه منبع در آمد برای عده خاص گردیده اند. این تعاونیها با بیشرمی اجناس خودرا با ٢٠ درصد بالای بازار به ما میفروشند. دوستان چرا تاوان کاهش هزینه ها را ما باید بپردازیم؟ عدم افزایش قیمت خودرو در بازار، ثابت نگهداشتن قیمت آن توسط دولت چه چیزی عاید ما کارگران میکند، در حالیکه قیمت خودرو در بازار آزاد میلیونها تومان اختلاف دارد و سود آن نصیب دلالان و سود جویان می گردد. ما به شیوه تجدید در طرح مشاغل طبقه بندی معترضیم. نباید این شیوه اعمال گردد. اعمال این شیوه یعنی ما دیگر هیچ امیدی به افزایش شغلی خود نخواهیم داشت. چه کسی قبول می کند که چهارسال به چهارسال ارتقاء شغلی پیدا کند. ما خواهان لغو این مصوبه و خواهان اجرای بهتر وکاهش اختلاف سطوح دستمزدها می باشیم."

طومار اعتراضی كارگران مجتمع صنعتی سما در قروه
بر اساس گزارشی از "كمیته دفاع از محمود صالحی"، بیش از ٢٦٠ تن از كارگران شركتهای شیان، پارگل، ذوب ریس، مبتكر پارس غرب و ظریف ناز وابسته به مجتمع صنعتی سما، در اولین روزهای دی ماه با امضاء طوماری در اعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان به فرمانداری قروه و استانداری كردستان از عدم توجه به مطالباتشان شكایت كرده و خواستار رسیدگی به مطالبات خود شده اند. این كارگران بیش از ٧ ماه است كه حقوق و مزایائی دریافت نكرده اند.

اعتصاب كارگران شركت پونل پاكدشت
طبق خبری كه روز ٦ دی ماه منتشر گردید، كارگران شركت "پونل" در شهرستان پاكدشت در چند روز قبل از انتشار خبر در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات معوقه خود دست به اعتصاب و تجمع زدند. این كارگران كه حقوق و مزایای ٣ ماه را دریافت نكرده‌اند، ماه گذشته نیز به مدت ٣ روز اعتصاب كرده بودند كه كارفرما حاضر به توجه به مشكلات و پرداخت مطالبات كارگران نشده است.

كاركنان پالایشگاه آبادان علیه بی مسكنی
بیش از ٢٠٠ تن از كاركنان رسمی پالایشگاه آبادان، روز ۵ دی ماه با خواست واگذاری منازل مسكونی در مقابل این پالایشگاه تجمع كردند. كارگران اعلام كرده‌اند كه ما ٢۵ تا ٣٠ سال است در شركت پالایش نفت كار میكنیم و تاكنون صاحب خانه نشده‌ایم. شركت پالایش نفت آبادان منازل سازمانی را به افراد غیرنفتی واگذار میكند اما حاضر نیست تعدادی از این منازل را به كاركنان خود واگذار كند.

تجمع اعتراضی رانندگان تاكسی در آبادان
بنا به خبر دیگری از آبادان در همين روز ۵ دی ماه، بيش از ٢٠٠ نفر از رانندگان تاكسیهای دوگانه سوز برای دومین روز متوالی نسبت به كاهش سرانه بنزین در مقابل فرمانداری اين شهر دست به تجمع اعتراضي زدند.

تجمع كارگران كارخانه چیت سازی بهشهر
روز ٣ دي کارگران كارخانه چیت سازی بهشهر در اعتراض به دستمزدهاي پرداخت نشده خود در مقابل فرمانداری این شهر تجمع کردند. تجمع كنندگان اعلام كرده اند كه چندین ماه است حقوق آنها پرداخت نگردیده است.

تجمع كارگران کارخانه چيني همگام شهرکرد
روز ٣ دي كارگران كارخانه چینی همگام در شهركرد در مقابل استانداری رژیم تجمع كرده و نسبت به دستمزدهاي معوقه و وضعیت نابسامان خود دست به اعتراض زدند. اين کارگران از آغاز امسال دستمزد خود رادريافت نکرده اند.

تجمع کارگران برای بیمه بیکاری در زنجان
روز ٦ دي كارگران سابق شركت ایران تزریق پمپ در زنجان، با خواست بيمه بيکاري در مقابل اداره كار اين شهر تجمع كردند. بنا به گزارشات منتشر شده کارگران اين شرکت عليرغم داشتن سابقه طولاني کاري٬ ناگزير به تسويه حساب با شرکت شده و اکنون در بلاتکليفي بسر ميبرند. كارگران در تمام طول این مدت حتی یك روز انفصال از خدمت نداشته و در روزهای تعطیل نیز سر كار حاضر می شدند.

كارگران آزمايش مرودشت خواهان افزايش دستمزدهايشان هستند
بنابه خبری كه در ٨ دي ماه منتشر گردیده بود، کارگران كارخانه آزمايش مرودشت با خواست افزايش دستمزدها به مدت يك هفته در اعتصاب بودند. کارگران اعتصابي قرار بود که روز ٥ دي از کارخانه تا اداره کار اين شهر راهپيمايي کنند که با طرح اخراج و تهديد کارفرما روبرو شده و موقتا به اعتصاب خود خاتمه دادند. مساله از اين قرار است که کارفرماي اين شرکت در تقابل با اعتراضات کارگران طرح اخراج ٤٠ نفر از کارگران قراردادي را به اين بهانه که آنها باعث به تعطيل کشيده شدن کارخانه و توليد شده اند٬ به شوراي حل اختلاف داده است. اکنون شوراي حل اختلاف به اخراج هشت تن از اين کارگران راي مثبت داده است و براي ٣٢ نفر باقي اين کارگران قرار است روز يکشنبه ٩ دي تصميم گيري نهايي شود. اين كارگران همه قراردادي بوده و از ٩ تا ١٢ سال سابقه كار دارند. گفتني است اين کارگران در مهر و آبان نيز اعتصابي ٤٠ روزه داشتند و همانجا کارفرما قول داده بود که حقوق کارگران به موقع پرداخت خواهد شد و مبلغ آن نيز افزايش مي يابد. اما اکنون بعد از سه ماه نه تنها حقوق کارگران اين شرکت افزايشي نيافته است و اقدامي براي اجراي طرح طبقه بندي مشاغل که يکي ديگر از خواستهاي کارگران بوده است انجام نگرديده٬ بلکه کارگران در مضيقه بيشتري قرار گرفته اند. در برابر اعتراضات کارگران مديريت وعده اجراي اين طرح و افزايش حقوق را به کارگران داده است. اما کارگران باوري به اين وعده ها ندارند و فضاي اعتراض در کارخانه بالاست.

آزادی، برابری، حكومت كارگری
مرگ بر جمهوری اسلامی
زنده باد جمهوری سوسیالیستی

حزب كمونيست كارگری ايران
١٠ دی ماه ١٣٨٦ – ٣١ دسامبر ٢٠٠٧